ACTUEEL

KNMG-voorzitter: 'Arts moet leren van kapper'

  • Onbekend
  • 29 augustus 2011
  • 4470 keer gelezen
  • 7 reacties

Artsen moeten klantgerichter worden. Dat stelt prof. dr. Arie C. Nieuwenhuijzen Kruseman, voorzitter van de artsenfederatie KNMG. "Waarom snappen kappers en garagehouders wél dat ze hun klanten niet onnodig moeten laten wachten, maar is dat niet bij alle artsen het geval?"

Taart in de spreekkamer

Kruseman noemt het voorbeeld van een polikliniek van een ziekenhuis waar alle patiënten om negen uur moeten verschijnen. "Terwijl sommigen pas vier uur later aan de beurt zijn. Dan vraag ik: Waarom doen jullie dat? En dan zeggen de dokters: Dat is handig, want dan zitten ze al klaar." Volgens de voorman van de artsenorganisatie "niet te geloven". Maar er zijn meer voorbeelden. Zo moet hij erkennen dat het ook nog steeds voorkomt dat patiënten zitten toe te kijken hoe er eerst een taart de spreekkamer in wordt gedragen, en daarna een dienblad met kopjes zodat de medewerkers van de afdeling een verjaardag kunnen vieren, terwijl de wachtkamer vol zit. Hoe het komt dat veel artsen hun eigen ding blijven doen? De voorzitter haalt zijn schouders op: "Makelaars en notarissen verdienen minder als er een economische crisis heerst. Maar bij artsen speelt dat niet. Patiënten komen toch wel. Ik wil daarbij aantekenen dat er natuurlijk ook veel dokters zijn die heel toegewijd met hun patiënten omgaan."

Dokter in ivoren toren

In de jaren zeventig, de tijd dat Nieuwenhuijzen Kruseman medisch student was, stonden artsen nog onaantastbaar op een voetstuk. "Als iemand een ernstige ziekte had, dan vertelde je hem dat niet. De patiënt vroeg er ook niet naar. De dokter zat in een ivoren toren, en wat hij deed was goed." Inmiddels is het voetstuk voor een groot deel verdwenen. "Maar het moet nóg vanzelfsprekender worden dat je mensen op tijd helpt, en excuses aanbiedt als ze een kwartier moeten wachten. Dat doet een kapper toch ook?"

De markt moet het werk doen

De KNMG kan een dokter niet dwingen zijn opstelling in de richting van de patiënt aan te passen. 'De markt' zal volgens Kruseman het werk moeten doen. "Sinds een aantal jaar moeten ziekenhuizen met elkaar concurreren. Ze moeten de beste kwaliteit en goede zorg leveren aan de patiënten. Die kunnen steeds vaker op internet zien in welk ziekenhuis ze lang moet wachten en hoeveel heroperaties er moeten worden uitgevoerd omdat er iets mis is gegaan. De patiënten gaan dan vanzelf naar het ziekenhuis waar de hulp wel goed is. Als uiteindelijk minder patiënten naar een bepaalde dokter toegaan, gaat hij of zij vanzelf om." Hoelang het gaat duren voordat de cultuuromslag een feit is? De KNMG-voorzitter: "Ik denk een generatie." (ANP)

Lees het Skipr-blog van Arie Nieuwenhuizen Kruseman: Vertraagde arts betaalt patiënt: gek of gewoon?

7 Reacties

om een reactie achter te laten

Bart Brandenburg

29 augustus 2011

Volgens dit artikel is er een vergelijkingssite waar de wachttijden in de wachtkamer kunnen worden vergeleken.
De link (die overigens niet werkt) gaat naar zorgkaartnederland.nl. Daar kan ik dit soort informatie niet vinden. Wel zijn er sites waar de wachttijd voor de eerste poliafspraak of een operatie is te vinden, maar dat is iets heel anders.

Als er een site is die wachtkamerwachttijden vergelijkt, dan ben ik daar erg benieuwd naar.

Anoniem

29 augustus 2011

Bovenstaande situaties gelukkig niet meegemaakt. Krijg altijd excuus bij langere wachttijd.
Wat mij veel meer tegen de borst stuit is echter dat ik als 'geval' ipv als mens benaderd wordt. Dokter zit 'veilig' verscholen achter doktorsrol.

Wanneer doktoren naast hun 'mechanische blik" een menselijke noot / invoelen inbrengen vinden mensen wachten minder problematisch.

Ook desinteresse in hoe patient zich verder moet redden meegemaakt. (niet mijn probleem).
Steeds een ander 'loket'. En opnieuw papiermolen in. Niet te geloven wat dat een energie slurpt.

Mr Sophie Hankes vz SIN-NL

29 augustus 2011

Dr Arie Kruseman:
Artsen horen zich vanzelfsprekend te excuseren bij het onnodig laten wachten van patienten. Dat heet beleefdheid.
Maar waarom negeert U net als Uw collega-artsen slachtoffers van medische fouten en hun nabestaanden?
Waarom zwijgt de medische sector onder Uw leiding al jaren slachtoffers van medische fouten vrijwel dood en geven artsen hen dus geen eerlijke informatie en geen adequate medische begeleiding, zie actie Consumentenbond juli 2011?
Juni 2009 presenteerde ik als voorzitter van SIN-NL aan U in aanwezigheid van circa 300 personen het zwartboek van slachtoffers van medische fouten.
En we wachten nog op Uw reactie en op Uw hulp!
Dat heet voldoen aan Uw zorgplicht!
Schaam U, Arie Kruseman, U bent hypocriet en de titel van arts zou U ontnomen moeten worden!

ANH Jansen

29 augustus 2011

Om nu de medische stand te gaan vergelijken met kappers omdat de verzekeraars en overheid bezig zijn de sector te knippen en te scheren is voer voor psychologen.

De KNMG topman vergeet dat kappers en autohandelaren in een geheel vrije markt opereren, en zonder enige regulatie. Iedereen kan kapper of autohandelaar worden. En dat heeft zo zijn gevolgen.

Heiligen zijn de autohandelaren zeer zeker niet. In de Autoweek is al enige tijd een rubriek "5 minuten voor 5" genoemd. De KNMG topman zou die rubriek eens moeten lezen om te leren hoe de autohandel omgaat met zijn klanten.

En de kappers? Geweldig overaanbod. Ze komen en gaan en dan zijn er nog de thuiskappers. Prijslijst behoort zichtbaar te zijn in de knipkamer annex wachtkamer annex koffiekamer. We doen niet moeilijk over privacy. Men komt immers voor de roddel. En alles is geoorloofd. Laatste mode, nieuwste prijzen. Zonder enige normering, regulering, budgettering e.d. meer. En de toppers onder kappers hanteren zeer zeker wachtlijsten, met uitloop. Men wil immers geknipt worden door de beste?

En kappers kunnen op tijd knippen. Uitlopen van een "behandeling' is er niet bij. Kwestie van doorknippen of afkappen. Dat lukt een goede arts niet met een constant muterende patiënt; Behandelingen zijn bij voorbaat onvoorspelbaar en daardoor uitloopbaar.

Wat de KNMG wel kan doen is het gebrek aan totale concurrentie tussen de medisch specialisten en huisartsen opheffen. In België hebben ze het kartel opgeheven met zeer positieve gevolgen voor de bejegening van de klanten, zonder daarbij te vervallen in de mores van de kappers en autohandelaren.

Het laatste dat de KNMG zal doen is pleiten voor opheffen van College toelating en tornen aan het kartel. Opleiden van artsen kost immers zeer veel geld en concurrentie doet de prijs stijgen: volume effect bij gelijkblijvende prijzen volgens de lobbyisten van LHV en KNMG en Orde.

De Belgen laten zien dat die theorie niet klopt.

Dat er in Nederland wat schort aan de bejegening van de zorgconsument is evident. Cultuurverandering zal niet helpen, schaarste blijft immers in stand. Opheffen van de schaarste geeft de gewenste cultuurverandering.

Daarvoor zal eerst de cultuur bij de Overheid moeten veranderen en dat zal nog wel even duren. Ook met de concurrentie tussen de ziekenhuizen zal het immers gaan tegenvallen: selectieve zorginkoop komt er aan met specialisatie. Kan eenmalig worden doorgevoerd en daarna zitten de heren en dames medici op rozen. De Minister geeft aan met de NMa te willen overleggen hoe de markt kan worden verdeeld om het budget veilig te stellen en het gebruik van het MacroBeheersingsInstrument te voorkomen.

Blijkbaar is de KNMG het een en ander ontgaan tijdens de jongste knip en scheerbeurt; dat krijg van je van te lang stilzitten.

Mitrasing

29 augustus 2011

"Bij gebrek aan personeel in mijn pratijk werken er mensen.
Dank dat U er rekening mee wilt houden."
De heer maakt een wel 'n bijzondere vergelijking.

Anoniem

30 augustus 2011

" Van een ervaringsdeskundige" zie mijn blogbijdrage

Wat doen we bij vertraging? De patient wacht geduldig; een kwestie van “goed patiëntschap”?

http://is.gd/iuE6xr

F van Rossum

30 augustus 2011

Kappers en garagehouders kennen en beseffen de tucht van de markt. Ingewikkelder kan ik het niet maken!

Top