ACTUEEL

‘Marketing verstoort medicijnonderzoek’

De Inspectie voor de Gezondheidzorg wil maatregelen tegen commercieel medicijnonderzoek. Dat meldt het tijdschrift voor de geestelijke gezondheidszorg Psy.

Marketing

De inspectie nam twaalf farmaceutische onderzoeken naar veel gebruikte, nieuwe medicijnen onder de loep, waaronder antidepressiva. Zeven van deze zogeheten ‘fase IV-onderzoeken’ bleken  marketingdoelen te hebben, terwijl de deelnemende artsen veronderstelden mee te doen aan een onderzoek naar de kwaliteit van het betreffende middel.
Fase IV-onderzoek, dat plaatsvindt als een nieuw medicijn net op de markt is, is aan minder regels gebonden dan de onderzoeken in een eerdere fase van de ontwikkeling van een medicijn.

Loyale voorschrijvers

Het effect van dergelijke ‘onderzoeken’ is groot, denkt de inspectie. Artsen zeggen dat het erg verleidelijk is de medicatie van hun patiënten te veranderen. Ze denken hiermee de wetenschap te dienen, en krijgen bovendien per patiënt een vergoeding. Door de intensieve contacten met de fabrikant ontstaat er bovendien een loyale relatie tussen arts en fabrikant. Allemaal redenen die er voor kunnen zorgen dat de arts later vaker het medicijn zal voorschrijven.

Maatregelen

De inspectie heeft een lijst met kenmerken opgesteld die artsen moet helpen de commerciële onderzoeken te herkennen. Ook zou de minister het fase IV-onderzoek wettelijk beter moeten kunnen controleren. In een brief aan de Tweede Kamer laat minister Klink van Volksgezondheid weten dat hij de wet inderdaad wil aanscherpen.


0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top