Foute diagnoses en onvoldoende medische zorg zijn de meest voorkomende redenen dat patiënten zich beklagen over hun huisarts. Zij vormen 44 respectievelijk 23 procent van de redenen. Dat concluderen onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij publiceerden hierover in Annals of Family Medicine.
Redenen tot beklag
Andere redenen om zich te beklagen voor een tuchtrechter vormden onvoldoende zorg (8,1 procent), een verkeerde behandeling (8,1 procent), een te late aankomst bij een huisbezoek (5,4 procent), te late doorverwijzing naar het ziekenhuis (1,4 procent) en onvoldoende informatie gegeven. Zo’n 9,5 procent bestond uit andere klachten De diagnose-gerelateerde zaken bestonden grotendeels uit hart-en vaatziekten (35,1 procent) en kwaadaardige aandoeningen (33,7 procent).
Disciplinaire maatregelen
Zij analyseerden 250 klachten over huisartsen die aan de tuchtrechter waren voorgelegd. In 74 van deze zaken was er ernstige gezondheidsschade opgelopen of was de patiënt komen te overlijden. In 37 gevallen was dit te voorkomen geweest en werden de artsen disciplinair gestraft. Daarbij constateren de onderzoekers dat hoe ernstiger de afloop is, hoe groter de kans op disciplinaire maatregelen.
Patiëntveiligheid
De onderzoekers namen tuchtzaken onder de loep om te zien hoe de patiëntveiligheid kan worden verbetert. Het totaal aantal bij het tuchtcollege ingediende zaken is echter zeer laag, stellen zij. Jaarlijkse zijn er zo’n 60 miljoen contacten tussen huisarts en patiënt. Daarvan leidt 1 op de 960.000 tot een tuchtzaak.