ACTUEEL

ActiZ wil duidelijkheid over ‘meetlast’ in 2012

Zorgorganisaties hebben dringend behoefte aan duidelijkheid over de kwaliteitsmetingen die zij in 2012 moeten verrichten. Brancheorganisatie ActiZ roept belanghebbenden in de VVT-sector daarom op om snel aan te geven welke informatie zij nodig hebben voor toezicht en cliëntkeuze-informatie.

De noodkreet was te horen tijdens laatste de Meet en Verbeterdag Verantwoorde zorg, die ActiZ ieder jaar houdt voor kwaliteitsmedewerkers uit de VVT-sector. “Zorginhoudelijke kwaliteitsmetingen worden nu uit hun verband getrokken voor verschillende doeleinden”, aldus deelnemers aan de verbeterdag. “Daardoor schieten zij hun doel voorbij.”

Scheiden

Volgens ActiZ moeten de doelen waarvoor gemeten wordt, zoals interne verbetering, het geven van cliëntinformatie, toezicht en kwaliteitsinformatie voor zorgkantoren, dan ook beter gescheiden worden. Wel vraagt ActiZ om de ‘meetlast’ voor de zorgorganisaties daarbij zo beperkt mogelijk te houden en om de betrokkenen voldoende voorbereidingstijd te geven.

Kwaliteit 2.0

Onder het motto ‘kwaliteit 2.0’ hamerden de lidorganisaties van ActiZ eerder dit jaar ook al op de noodzaak om kwaliteitsmetingen te verbeteren. ActiZ ziet in de verbeterdag een nieuw bewijs dat het vaststellen van kwaliteit in zorgorganisaties anders kan en moet.

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

30 november 2011

Zichtbare zorg bestaat in de praktijk niet meer en het Kwaliteitsintituut bestaat nog niet. Er is veel kritiek geweest vanuit ActiZ op de bestaande indicatoren en die kritiek is niet weerlegd (ik heb zelfs geen poging gezien om de kritiek te weerleggen). Sterker nog de zorgkantoren hebben besloten de indicatoren over 2010 niet te gebruiken. Tja, dan zit er toch maar een ding op: stoppen met meten.

van Veen

1 december 2011

Tijdens een interim periode in een VVT organisatie heb ik verschillende meetprocessen meegemaakt. Er gaat veel kostbare tijd verloren. Het levert geen betrouwbare resultaten op (ranking en sterren), maar wel veel stress, papieren teigers en loze besprekingen over het proces en de onbetrouwbare uitkomsten i.p.v. de inhoud. De client schiet hier niets mee op. Wie heeft het lef om de stekker er uit te trekken? De tijd is er rijp voor! De schaarse middelen kunnen beter ingezet worden om meer aandacht te schenken aan de belangrijkste persoon in organisaties: de client!

Top