ACTUEEL

Nederlandse zorgconsument negeert social media

Slechts 6 procent van de Nederlanders gebruikt social media om informatie over hun gezondheid te verkrijgen. Dat blijkt uit onderzoek van I’m Research onder ruim 22 duizend respondenten in 28 landen.

Nederlanders zetten social media opvallend weinig in voor gezondheidsvragen. Slechts 2 procent van de Nederlanders gebruikt bijvoorbeeld Facebook of Twitter, 4 procent kijkt op blogs en bezoekt fora. In landen als China, Maleisië en Pakistan worden deze middelen veel vaker ingezet. In Pakistan bijvoorbeeld weet maar liefst drie kwart van de respondenten social media te vinden als informatiebron voor vragen over de gezondheid.

Kwetsbaar

Het geringe gebruik van social media hangt ondermeer samen met de brede toegankelijkheid van de eerstelijnszorg in Nederland. “In veel landen worden de kosten voor de gezondheidszorg niet of nauwelijks vergoed en worden dus eerder alternatieve bronnen geraadpleegd”, licht Allert de Lange van I’m Research de uitkomsten van het onderzoek toe. Toch is het schaarse gebruik van social media onder Nederlandse zorgconsumenten opvallend, aangezien Nederlanders er op andere terreinen wel veel gebruik van maken. “Maar niet voor dit soort gezondheidsonderwerpen”, reageert De Lange. “Blijkbaar stellen Nederlanders zich niet graag kwetsbaar op.”

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

19 december 2011

goed voorstelbaar.Glijke symptomen kunnen verschillende oorzaken hebben.
Voor dat soort klussen hebben we onze jongens die daar voor ingeënt zijn middels opleiding.
En dan nog: het lab maakt uiteindelijk uit wat en hoe ernstig je iets mankeert.
Ik kan me goed volen, als het lab "nee"zegt dan kun je beter voorzichtig worden en dan doen doen onze jongens hetzelfde.

Mitrasing

19 december 2011

is het woord "negeren" wel op zijn plaats? Ik hoop dat de redactie de taal- en spelfouten niet zal negeren in dit stukje :-)

Top