De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en zorgverzekeraars Menzis zijn gestart met een nieuwe vorm van communicatietraining voor zorgverleners. Daarbij voeren patiënten gesprekken met artsen en verpleegkundigen.
Wensen patiënt in beeld
Het doel daarvan is dat zij zich meer bewust worden van elkaars belevingswereld en zorgverleners zo de wensen van patiënten beter kunnen inschatten. Tegelijkertijd voelen patiënten zich gehoord en staan zij zelfbewuster in relatie tot hun eigen zorgverleners.
Pilot-training
De NFK heeft deze nieuwe training ontwikkeld in samenwerking met het UMC Utrecht Cancer Center (UMCUCC). “De pilot laat zien hoe snel miscommunicatie ontstaat”, aldus Nicole Plum, UMCUCC-beleidsmedewerker.
Informeren
Patiënten en naasten blijken geen scheiding te maken tussen medische inhoud en de vorm van de communicatie. Zorgverleners maken dit onderscheid wel. Zij vinden het in eerste instantie belangrijk dat de patiënt de juiste medische informatie krijgt. En bij tijdnood vervalt de aandacht voor het emotionele aspect van het gesprek.
‘Els Borst-gesprekken’
De communicatietrainingen worden ook wel de ‘Els Borst-gesprekken’ genoemd. Els Borst, oud-minister van VWS, ontving in 2009 de Muntendamprijs waarmee de training is gefinancierd. Tien ziekenhuizen, waaronder het UMC Utrecht en Ziekenhuis Gelderse Vallei, voeren de vervolgpilot uit.