Artikel

Boekrecensie "Hoop"

Gefascineerd door het fenomeen ‘Obama’ ging reclamespecialist, ondernemer en wetenschapper Roland van der Vorst op zoek naar het geheim van hoop. De een put hoop uit een god, de ander uit een sportheld en een derde uit het adopteren van een scharrelkip.  Wat al die vormen van hoop gemeenschappelijk hebben, is dat ze hun kracht ontlenen aan de uitgestelde beloning. Wie hoopt, geniet nu alvast van wat hij straks krijgt of bereikt. Maar waar halen we hoop eigenlijk vandaan en hoe spelen hoopgevers in op hun publiek?Van der Vorst onderscheidt vier vormen die hun basis hebben in de moderne westerse geschiedenis, maar die nu ook nog bestaan.

Duurzame vorm van verleiding

De christelijke hoop is geduldig en op het hiernamaals gericht. De prestatiehoop is geworteld in de kracht van mensen. De gemoedshoop is romantisch en snakt naar een bijzondere emotie. En ten slotte is er de modernste variant van hoop, de gelegenheidshoop. Deze is pragmatisch en wil snel resultaat. De kredietcrisis, schrijft Van der Vorst, brengt een eigentijdse vorm van hoop aan het licht. Een pragmatische hoop, die past in een tijd waarin het publiek zelf zijn leven wil bepalen. “Gelegenheidshoop richt zich niet op de grootsheid (christelijke hoop), haalbaarheid (prestatiehoop), noch op de invoelbaarheid (gemoedshoop), maar op de hanteerbaarheid van een ideaal.”

Hoop is een analytisch én praktisch boek. Van der Vorst illustreert zijn betoog met talloze voorbeelden uit het alledaagse leven, de filmwereld en de kunst. Hij laat zien dat hoop zo’n krachtig mechanisme is dat het mensen in leven kan houden, maar ook te gronde kan richten. In het laatste hoofdstuk geeft hij tien manieren om hoop op te wekken.  “Wie hoop wil opwekken, moet zorgen dat onzekerheid niet omslaat in angst.”

Hoop. Hoe we door de toekomst worden verleid
. Roland van der Vorst. Nieuw Amsterdam, 2009. 240 pagina’s. € 18,50. ISBN  9789046806876

Leestip van Suzanne Weusten