Artikel

Boekrecensie "Kookboek Sociale innovatie"

Zeven consultants komen elkaar tegen op een congres. Ze ontdekken hun gemeenschappelijke passie: ‘sociale innovatie’, en besluiten een club op te richten, de Greenfield Groep. Een jaar later hebben ze hun ideeën omgezet in een boek, waarin ze concrete voorbeelden beschrijven van sociale innovatie. Het boek is opgezet als een kookboek: negen menu’s, negen amuses, voorgerechten en desserts, en ook nog een hoofdstuk waarin nagetafeld wordt. Sociale innovatie is zo’n containerbegrip waarbij je je moeilijk een concrete voorstelling kunt maken. Maar al lezend in het Kookboek krijgt het begrip inhoud. De menu’s zijn gevarieerd:  van projecten ‘slimmer werken’ in de zorg, tot innovaties bij een pensioenfonds en diversiteitsbeleid bij een zorgverzekeraar. Zoals in een echt kookboek staan bij elk menu de ingrediënten en tips van de kok, waardoor je in één oogopslag ziet aan welke voorwaarden een innovatie moet voldoen, en hoe je het resultaat nog beter kunt maken.

Recepten voor vernieuwing

Hoe kun je een opleidingenfabriek  transformeren tot een loopbaancentrum? Wat moet je doen om van een leeg kantoorgebouw een broedplaats voor creatieve industrie te maken? Hoe kan een verliesmakend bedrijf uit de as herrijzen en weer succesvol worden? Het Kookboek Sociale Innovatie nodigt uit tot proeven, om maar even in dezelfde terminologie te blijven. Het enthousiasme en het plezier van mensen die aan vernieuwingen hebben gewerkt, stralen ervan af.  Lees de recepten en laat u inspireren.

Kookboek Sociale innovatie. Michel Brakenhoff en anderen. Stichting Greenfield Groep Den Bosch, 2008.. 239 pagina’s. € 19,95. ISBN  9789081349611

Leestip van Suzanne Weusten

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top