Artikel

Boekrecensie - "Nudge"

Bij het maken van keuzes en het nemen van beslissingen laten we ons op allerlei manieren beïnvloeden, meestal zonder dat we het in de gaten hebben. Als je weet hoe beïnvloeding werkt, kun je gedrag sturen, betogen Richard  Thaler en Cass Sunstein in het zojuist verschenen Nudge,  Naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart. Libertair paternalisme noemen ze dat. Een voorbeeld. Stel dat u ernstige hartproblemen heeft en dat uw arts een zware operatie voorstelt. U bent nieuwsgierig naar uw kansen. De dokter zegt: ‘Van de honderd mensen die deze operatie ondergaan, zijn er na vijf jaar nog negentig in leven.’ Wat doet u? Waarschijnlijk stemt u in met de operatie. Maar stel dat de arts zijn antwoord iets anders presenteert. ‘Tien op de honderd mensen die deze operatie ondergaan zijn na vijf jaar dood.’ Waarschijnlijk schrikt u van deze uitspraak  en ziet u af van de operatie. Door de kansen anders te framen, wordt uw beslissing beïnvloed. Gedrag wordt ook beïnvloed door groepsdruk. Mensen houden zich beter aan de snelheidslimiet als de volgende tekst op het bord boven de snelweg staat: ‘Negentig procent van de mensen rijdt hier niet harder dan 100 kilometer’. Dat heeft meer effect op het rijgedrag dan het reguliere waarschuwingsbord met het signaal ‘Verboden harder dan 100 kilometer te rijden’. Nudge geeft talloze voorbeelden van effectieve gedragsbeïnvloeding. Zo blijkt het vragen naar de bedoelingen van mensen al een gedragsverandering te bewerkstelligen. Als mensen wordt gevraagd hoe vaak ze van plan zijn de komende week hun tanden te flossen, flossen ze meer. Wordt hen gevraagd of ze van plan zijn de komende week vet te eten, dan eten ze minder vet. Nudge betekent trouwens een duwtje. In de goede richting welteverstaan.Nudge, Naar betere beslissingen over gezondheid, geluk en welvaart, Richard H. Thaler, Cass Sunstein,  Business Contact,  312 pagina’s,  € 27,50

Hoe kunt u keuzes beïnvloeden?

Leestip van Suzanne Weusten