Artikel

'Werkplezier is de vrijheid om te doen wat je moet doen'

Philadelphia-bestuurder Greet Prins is juryvoorzitter van de Nationale HR Zorg Award. Met haar jury beoordeelt ze eind september ideeën om plezier en ontwikkeling te versterken op de werkvloer. Bij haar eigen organisatie initieerde ze het project Regelarm. "We zitten in een positieve flow."

Hoe belangrijk is plezier op het werk?

"Ongelofelijk belangrijk. Eigenlijk zou je moeten zeggen: werk ís plezier. Plezier leidt tot een hogere kwaliteit van zorg. Bovendien straal je het uit en dat geeft een betere relatie met je cliënten. Het is ook zo verweven met de zorg. Mensen kiezen voor het vak omdat ze voor iemand anders willen zorgen, omdat ze van toegevoegde waarde willen zijn, daarin zit de kern al het plezier."

Toch is plezier niet het eerste woord dat boven komt als je denkt aan zorg.

"Werken in met name de care is best onzichtbaar, van buitenaf kan het lijken alsof je elke dag bezig bent met eten geven en wassen en aankleden. En dat heeft niet onmiddellijk een sexy imago. Daarnaast zijn mensen in de care absoluut te bescheiden. Het gefocust zijn op een ander zit zó in hun DNA dat mensen niet durven te zeggen hoe goed ze zelf zijn. We moeten daarom laten zien wat je allemaal terugkrijgt in de zorg, en dat dit geluk biedt. En wat we kunnen doen om die geluksmomenten te vergroten. Dat is ook waarom ik ja gezegd heb op de vraag om juryvoorzitter te worden. Met de HR Zorg Award kunnen we de best practices voor het vergroten van werkplezier met elkaar delen en elkaar stimuleren."

Wanneer ervaart u zelf geluk in uw werk?

"Als ik iets bedenk dat daadwerkelijk uitgevoerd wordt én van toegevoegde waarde is. Het project Regelarm bij Philadelphia is daar een voorbeeld van. De crux daarvan is dat je de vrijheid krijgt om te doen wat je moet doen. Je krijgt vertrouwen en legt altijd verantwoording af. Daar geloofde ik in, en het pakt ook zo uit: cliënten zeggen dat er beter geluisterd wordt, medewerkers hebben hun vak terug en familie zegt dat het beter gaat."

Hoe werkt dat dan precies?

"Je maakt de regels dienend en niet leidend. Je vraagt je daarom steeds af waarom een regel er is en of hij wel helpt bij wat je wilt bereiken. Waarom moeten cliënten om tien uur naar bed? Omdat dan het rooster afloopt. Nou, dan passen we het rooster toch aan? En waarom moet iedereen om negen uur ’s ochtends uur klaarstaan voor de dagbesteding? Hoe erg is het als het kwart over negen of half tien wordt? Dat zijn regels die we onszelf opgelegd hebben en die we nu loslaten. En het is voor cliënten en medewerkers heerlijk dat ze de dingen meer in hun eigen tempo kunnen doen. We zitten in een positieve flow en zien het plezier weer terugkomen."

---

Ideeën voor de HR Zorg Award kunnen tot 18 augustus ingediend worden via www.hrzorgaward.nl.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top