Artikel

Zomerstress? De ervaringen van Thebe

Studenten Verpleegkunde of andere zorgopleidingen die meewerken in clusters van thuiszorgteams. Dat is het concept van Thebe wijkverpleging. Het resultaat: meer lucht voor de medewerkers, meer bekende gezichten voor de cliënten én studenten die ervaren hoe mooi het vak kan zijn. Helemaal vanzelf gaat het niet. Personeelsadviseur Renske Huijnen: "Dit zijn geen kant-en-klare professionals. Je moet ze wegwijs maken."

Vorig jaar draaide Thebe een pilot met uitzendkrachten die een zorggerelateerde studie volgden en ingezet werden als verzorgende in wijkteams. "Dat liep eigenlijk heel goed", vertelt personeelsadviseur Renske Huijnen. "We werken met zelfsturende teams. In zo’n team heeft iemand de rol van planner. Die kan precies kijken welke routes en welke cliënten er zijn, welke verzorgenden en verpleegkundigen niveau 4 en 5 er nodig zijn en wie er beschikbaar zijn om in te zetten. Wanneer dat vorig jaar te weinig eigen mensen waren, maakten de teams gebruik van studenten. En daar waren ze enthousiast over."

De juiste verwachting
Toen Thebe de inzet van studenten wilde uitbreiden, werd het lastiger. Huijnen: "Dat had allereerst te maken met verwachtingen. De studenten worden geschoold door Aethon, onze sparringpartner die de uitzendkrachten levert, maar het zijn geen kant-en-klare professionals met tien jaar ervaring. Teams dachten dat ze deze jongeren zo konden inzetten. En dat begrijp ik wel; ze hebben al een hoge werkdruk, dus ervaren ze weinig tijd voor begeleiding. Maar dat is wel nodig. Werken met studenten betekent een ander proces, je moet ze echt wegwijs maken." Zo hadden de verwachtingen onder andere beter gemanaged kunnen worden door scherpere communicatie hier en daar. Vandaar dat Thebe met de uitzendorganisatie in de zomer evalueerde én afspraken bijstelde.

Huijnen: "We hebben geografisch best een groot werkgebied. Teams die dichtbij elkaar werken in een gemeente of een wijk hebben we geclusterd en op die clusters hebben we vaste uitzendkrachten gezet." En dat hielp enorm: "Gezamenlijk kunnen we uitzendkrachten continuïteit bieden. Daardoor hebben cliënten meer bekende gezichten en studenten meer binding met de teams. Ze hebben rechtstreeks contact met de teams en voelen zich daardoor meer betrokken en verantwoordelijk. Dat heeft weer effect op de communicatie. Het loopt allemaal soepeler."

Langetermijndenken

Het arbeidsmarkttekort in de zorg is met de inzet van studenten niet opgelost, maar helpen doet het wel. Huijnen: "Het grootste probleem is dat er op dit moment te weinig mensen opgeleid worden voor de zorg. En de mensen die een opleiding in de zorg volgen, gaan liever in een ziekenhuis dan in de wijkverpleging of in een verpleeghuis werken." De hoge ervaren werkdruk kan verlicht worden door de inzet van studenten. "En een mooie bijkomstigheid is dat deze jongeren in aanraking komen met de wijkverpleging en ervaren hoe mooi het vak is. Wij hopen dan dat studenten zo enthousiast worden, dat ze alsnog kiezen voor een carrière in de verpleging en verzorging."

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top