Artikel

‘Ik dacht: werken als verzorgende, dat zal niet zo ingewikkeld zijn’

Hoe ziet het werken in de zorg er in de toekomst uit? En vooral: hoe kunnen we daar nu al op inspelen? Die vragen beantwoorden Randstad en advies- en onderzoeksbureau FWG met een pilot. Samen met zorgaanbieders en onderwijsinstellingen scholen ze nieuwe medewerkers en volgen hun ontwikkeling. Monique Timmer en Iris Hidding-Boers zijn twee van hen.

Timmer werkte hiervoor als financieel adviseur in de bankensector, Hidding-Boers na een korte carrière in de zorg als danslerares en als cateringmedewerker in een dierentuin. Hun hart lag eigenlijk bij de zorg, maar die sector zat de afgelopen jaren potdicht. Vandaar dat ze vorig najaar meteen solliciteerden toen ze de vacature van Randstad zagen voor Leerling Verzorgende IG. Minimaal drie dagen in de week werken bij de Tangenborgh in Drenthe, en de rest van de tijd naar school. Om zo in vijftien maanden een programma te volgen dat anderen in drie jaar doen.   

Timmer: "Er komt zoveel meer bij kijken dan je denkt. Ik dacht: werken als verzorgende, dat zal niet zo ingewikkeld zijn. Maar het is heel veel. Je bent bezig met medicatie, je verwisselt katheters, voert gesprekken met familie, bent de hele dag aan het lopen. Tegelijkertijd krijg je er zo veel dankbaarheid voor terug. Echt geweldig."

Professioneel gemoedelijk

Hidding-Boers had al een beeld van de zorg, omdat ze er jaren geleden kort in werkte. "Maar er is in die tijd al heel veel veranderd. De functie Helpende lijkt bijna helemaal verdwenen, dat doen wij er nu bij. En we zijn veel meer gericht op de zelfredzaamheid en samenredzaamheid van cliënten. De druk is hoger, maar de kwaliteit ook. Het is op een professionele manier gemoedelijker. Cliënten merken minder van de stress die wij hebben."

Allebei hebben ze veel aan de opleiding. Timmer: "Niet alleen aan wat je leert op school, maar ook aan wat je leert van je klasgenoten. Allemaal gemotiveerde mensen die elkaar helpen. En we praten natuurlijk veel met collega’s over het werk."

Handvat voor ontwikkeling

De pilot is in september 2017 gestart en wordt eind 2018 afgerond. In die tijd worden medewerkers geschoold en getraind tot medewerkers van de toekomst. Ze vergroten hun vaardigheden en competenties, zodat ze beter in staat zijn kwalitatief goede zorg te verlenen. De toekomstprofielen waarop de medewerkers geschoold worden, zijn geformuleerd door FWG, vanuit doorlopend onderzoek naar trends en ontwikkelingen in de zorg. FWG toetst de profielen door de medewerkers te volgen en door kennis op te halen bij zorgaanbieders. Zo krijgt het onderzoeks- en adviesbureau inzicht in hoe ver het toekomstprofiel af staat van de situatie nu en krijgen zorgaanbieders een concreet beeld van wat er op de organisatie af gaat komen. En daarmee een handvat voor ontwikkeling. Randstad werft en selecteert de professionals, verzorgt de ontwikkeling en scholing in een meerjarig contract én geeft werkzekerheid. Zodat mensen zich ook echt kunnen binden aan de zorg. 

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top