Artikel

'Flexwerkers moeten steeds meer écht professionals zijn'

Hoe verandert de werkomgeving van zorgmedewerkers en wat betekent dat voor hun ontwikkeling? Dat onderzocht onderzoeks- en adviesbureau FWG. Samen met Randstad startte het bureau Medewerker van de Toekomst, een opleidingstraject van een half jaar. Francien Valentijn (46) is begeleider C in de gehandicaptenzorg en een van de deelnemers.

Tien jaar lang had Francien Valentijn een gezinshuis, waar ze 24 uur per dag pleegkinderen met een beperking opving. "Het was een woongroep in het verlengde van een instelling. Dankbaar werk, maar mijn eigen gezin leed er steeds meer onder en in de zorg veranderde van alles. Het was op den duur niet meer houdbaar." En dus besloot Valentijn vorig jaar te stoppen. Ze meldde zich bij Randstad, waar ze sinds haar jeugd af en toe voor werkt, met de vraag of er een baan was die bij haar paste in het reguliere werkveld. "Toen riepen ze heel hard: já! En een paar maanden geleden ben ik als uitzendkracht gestart bij Pluryn. Ik ben begeleider op een groep met jongeren met een ernstige gedragsstoornis. Ook doe ik mee met het project Medewerker van de Toekomst."

Medewerker van de Toekomst is een traject van Randstad en FWG. Verpleegkundigen, verzorgenden en persoonlijk begeleiders krijgen er ondersteuning bij het ontwikkelen van competenties die in de toekomst nodig zijn. Die zijn onder meer goed feedback geven, en communicatieve en digitale vaardigheden, zo blijkt uit onderzoek van FWG. Het traject duurt een half jaar en bestaat uit bijeenkomsten en E-learning modules.

Volwaardig teamlid

Valentijn: "Het is een heel goede stap geweest om hier aan mee te doen, omdat ik in het werkveld echt merk dat wij niet meer de krachten zijn van vroeger. Vroeger was je 'maar' de uitzendkracht die de stomme dingen mocht doen. Afwassen, dweilen, dat werk. Tegenwoordig heb je écht een grote verantwoordelijkheid. Ik heb nu al groepen gedraaid waar ik de enige ben die gediplomeerd is om sondevoeding te geven en medicatie te verstrekken. We zijn nu een volwaardig lid van een team, om wie mensen staan te springen. Dat betekent weer dat we écht professioneel moeten zijn en handelen, dat we anders in markt moeten staan en willen staan."

Valentijn leert in Medewerker van de Toekomst bijvoorbeeld om mondiger te worden. En wat nu precies haar rechten en plichten zijn. “Het is belangrijk dat je als uitzendkracht ook je grenzen kunt aangeven. Want wat je wel en niet moet doen, verschilt soms per werkplek. Nu leer ik dat het eigenlijk heel simpel is: daar waar je voor opgeleid bent, dát mag je doen. De rest niet. Ook niet als collega’s zeggen dat je er als uitzendkracht heus niet op afgerekend wordt.”

Dagelijks appjes

Ze begrijpt het wel, het grote beroep dat op haar gedaan wordt. "Er is natuurlijk een schrijnend tekort aan mensen. Ik krijg dagelijks appjes: kun je werken? En dat vind ik ook prettig, je komt als reddende engel binnen. Het is dan aan mij om te zorgen dat ik vervolgens ook echt als professional aan de slag kan. Niet alleen luiers verschonen en eten geven, maar ook methodisch handelen."

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top