Artikel

Gezondheidsapp brengt plezier, energie én saamhorigheid

Gezonde recepten, wandelen naar Winterberg, zwemmen: medewerkers van MEE Samen werken flink aan hun gezondheid. Daar verdienden ze de afgelopen jaren ook nog eens zogenoemde Healthcoins mee. Het project Healthcoin leverde een hoop werkplezier op én inzicht in hoe cliënten met technologie geholpen kunnen worden. In 2017 werd MEE Samen genomineerd voor de Nationale HR Zorg Award, een initiatief van FWG Progressional People om zorgorganisaties te inspireren over werkplezier.

Eigenlijk was Healthcoin helemaal niet bedoeld voor medewerkers maar voor cliënten. Dat kwam zo: MEE wilde in 2016 mensen met een licht verstandelijke beperking helpen om aan de slag te gaan met gezondheid en vitaliteit. “Deze cliënten kunnen niet zomaar vanzelf meedoen in deze voortrazende maatschappij. Ook niet op het gebied van gezondheid”, vertelt Ria Brands, adviseur Beleid en Innovatie van MEE Samen.

Hoe kunnen we technologie gebruiken om hen te helpen? Dat was de vraag die Brands stelde. En via via kwam ze uit bij de Healthcoin. Een app die je koppelt aan een bewegingsmeter in een horloge (Fitbit) en waarmee je punten (Healthcoins) kunt verdienen als je gezonde dingen doet. Elke Healthcoin staat voor een eurocent, waarmee je in webwinkels gezonde dingen kunt kopen. "Het leek ons voor deze doelgroep een goede oplossing, omdat een gezonde actie direct beloond wordt. Punt was alleen: wat voor programma bied je dan precies aan? En hoe lang? Daar was geen ervaring mee."

Healthcoins verdienen

De bestuurder van MEE Samen had wel een oplossing. Zij vroeg: waarom beginnen we niet gewoon zélf? Dan worden we onze eigen ervaringsdeskundigen. Dus nodigde Brands een groep van vijftien medewerkers uit om daarover verder te denken. Die waren allemaal meteen enthousiast. MEE Samen startte snel met een gebruikersgroep van dertig mensen, om te zien hoe het zou lopen. En het liep heel erg goed. Brands: “Je kon Healthcoins verdienen met van alles en nog wat: een doel van een bepaald aantal stappen per dag, zwemmen, maar ook een blog schrijven over je ervaring met gezonde acties.” Er kwamen allerlei challenges: groepen die virtueel naar Groningen liepen bijvoorbeeld. Brands: “Healthcoin liet precies zien hoe ver je was. Via Whatsapp hielden mensen contact: als we vandaag zoveel stappen zetten, hálen we het. En het mooie is: je doet het met elkaar.”

Lang verhaal kort: Healthcoin was zo’n succes dat de groep het jaar erop uitgebreid werd naar zeventig deelnemers – de kaarten waren zó weg – en nog een jaar later mochten alle medewerkers zich inschrijven. Dat deden 150 van de 250. De challenges werden uitgebreid naar plaatsen als Winterberg en er kwam een Facebookpagina met eigen gezonde recepten. En toen een collega kanker kreeg, besloten heel wat medewerkers hun Healthcoins te doneren aan KWF. “Zo konden we allemaal meedoen en helpen, niet alleen de mensen die in Frankrijk de Alpe d’Huzes beklommen.”

Werkplezier

Healthcoin leverde MEE heel veel op. Allereerst plezier en energie. Brands: “Bij MEE werken we sinds de decentralisaties best solistisch, het was ontzettend leuk om via zo’n app toch dingen samen te doen. Twee keer per jaar komen we met zijn allen bij elkaar, en we merken tijdens die bijeenkomsten echt verschil. Mensen kennen elkaar al van de app. Het doet echt iets met de saamhorigheid en het MEE-gevoel.” Daarbij kregen medewerkers ook op individueel niveau meer energie. Ook Brands zelf: “Voorheen parkeerde ik mijn auto altijd op de dichtstbijzijnde plek, en dan hop hop, naar mijn afspraak. Nu zet ik hem verder weg, zodat ik meer stappen kan zetten. Ik gun mezelf dat kwartier. Daardoor wordt wat ik doe veel minder bepaald door de klok en de agenda. Dat geeft werkplezier.”

De winst is bovendien dat medewerkers hebben ervaren wat voor positieve bijdrage een technologische oplossing kan leveren. En dat helpt weer voor het hoogste doel: cliënten ondersteunen. “Technologie is niet voor alle collega’s vanzelfsprekend. En je moet een oplossing wel zelf omarmen, voordat je het kunt delen met cliënten.” Inmiddels zijn de eerste cliënten gestart met Healthcoin. “Dat staat nog in de kinderschoenen, maar feit is dat het enorm helpt dat de medewerkers zelf ervaring hebben én de voordelen kennen.”

Zet gewoon door

MEE leerde een aantal belangrijke lessen uit het project. Brands: “Dat je je niet moet focussen op mensen die niet willen. Kijk naar de grote groep die wel wil. En zet gewoon door. Verder leerden we dat verleiding echt werkt, zeker als je goed nadenkt over wat je kunt verdienen en waarmee. In de eerste jaren baalden mensen echt als ze niet mee konden doen. En durf te stoppen op het hoogtepunt. MEE is eind 2018 gestopt met het stimuleren en ondersteunen van Healthcoin, omdat we merkten dat het niet meer werd dan dit. Nu ervaren we dat mensen het prima zelf kunnen volhouden. Ik zie nu een half jaar later nog heel wat Fitbitbandjes rondlopen.”

 

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top