Artikel

Medicatieveiligheid en positieve aanspreekcultuur dankzij spel

Wie is de ParacetaMOL? Zo heet het spel waarmee Argos Zorggroep werkt aan medicatieveiligheid én een positieve aanspreekcultuur. Het spel – inderdaad losjes gebaseerd op het tv-programma – levert nuttige inzichten en veel plezier op. Argos Zorggroep werd ermee genomineerd voor de Nationale HR Zorg Award, een initiatief van FWG Progressional People om zorgorganisaties te inspireren over werkplezier.

"Onze organisatie is heel erg bezig met medicatieveiligheid en hoe we dat op een leuke manier onder de aandacht kunnen brengen", vertelt Nicoline van der Hagen, regiomanager bij Argos Zorggroep. "En een jaar of drie geleden was iedereen in de ban van Wie is de Mol? Collega's volgden het, hadden de app op hun mobiel. En zo kwam een van onze teamleiders op het idee voor een eigen spel: Wie is de ParacetaMOL?"
Het werkt als volgt: er wordt een mol aangewezen die bewust foutjes maakt in de medicatieverstrekking. Geen zorgen: het zijn onschuldige foutjes, zonder cliëntrisico. De sticker met de houdbaarheidsdatum even van de oogdruppels halen bijvoorbeeld. De teamleden raden vervolgens wie de Mol is. Natuurlijk wordt er vervolgens over gepraat.  

Professionele uitstraling

Van der Hagen: "De eerste ideeën waren er in 2016, en het duurde best lang voordat het af was. We wilden een spel met een professionele uitstraling, zodat niet alleen het revalidatiecentrum – waar we het idee bedachten – ermee kon werken, maar ook andere afdelingen, of zelfs andere organisaties." Die professionele uitstraling kwam dankzij Logimedical, de leverancier van de medicijnwagens. "De directeur vond het een ontzettend leuk idee en wilde meedoen. Wij hebben toen een prototype gemaakt, dat zij verder ontwikkeld hebben." 

Het eerste huis waar Wie is de ParacetaMOL? gespeeld werd, was Marnix revalidatiecentrum voor Ouderen in Vlaardingen. "Dat was gewoon ontzettend leuk. Je moet je voorstellen dat de Mol bijvoorbeeld het speciale hesje niet aan had tijdens het uitdelen van de medicijnen. Geen groot risico voor de cliënt, maar er is een reden dat we die hesjes wél willen. Je laat ermee zien dat je niet gestoord mag worden met telefoontjes of vragen. Dat kan je namelijk uit de concentratie halen en het risico op fouten tijdens het uitdelen van de medicatie groter maken. Het zijn kleine dingen om mensen alert te maken."

Veilige cultuur

"We hebben het spel vervolgens geïntroduceerd op het jaarlijkse Kennispodium van Argos Zorggroep, in een workshop. Vervolgens kregen alle huizen het spel en speelden het ook." Dat wil zeggen: als een team eraan toe was. "In dit spel leer je elkaar op een positieve manier aanspreken. Hartstikke leuk, maar het klimaat moet daar wel veilig genoeg voor zijn, anders durven mensen het niet te spelen. Waar dat niet zo was, bijvoorbeeld doordat er veel wisselingen in management waren, hebben we eerst de rust teruggebracht, voordat we met het spel aan de gang gingen." Behalve een veilig klimaat, is ook het aanwijzen van een juiste Mol belangrijk. "Het moet iemand zijn die veel van het proces weet en slim genoeg is om het te verstoren. Dat kan niet iedereen."

Het spel heeft Argos Zorggroep veel opgeleverd. "Het is moeilijk hard te maken of de medicatieveiligheid erdoor verbeterd is, omdat datgene wat we verstoren, niet de dingen zijn waar we op gecontroleerd worden. Je wilt het immers veilig houden. Maar we merken wel dat er meer bewustzijn over het onderwerp is. Dingen waarvan je dacht dat je ze goed geregeld had, maar die beter kunnen, komen daardoor bovendrijven. Zo kunnen we dingen structureel verbeteren. Die hesjes waar ik het net over had, waren in de beginjaren van die gele wegwerkershesjes. Inmiddels hebben we stoffen hesjes, goed model, je kunt ze wassen en ons logo staat erop. Dat is professioneler en maakt ook dat mensen het gemakkelijker aantrekken."

Aanspreken op gedrag

Een ander groot voordeel van het spel is dat het goed is voor de sfeer in het team: "Elkaar aanspreken op gedrag is soms lastig. Door dit spel doe je dat op een ludieke manier, met humor. En dat heeft ook positieve effecten buiten het spel. Klein hoor, het veranderen van cultuur is wel een langdurig proces."

Inmiddels heeft Logimedical het spel ook verspreid bij andere klanten. En ook Argos Zorggroep speelt het nog. "Wij als management blijven dat ook aanjagen: speel het spel weer eens een keer. Als het nieuwtje eraf is, zakt het wel een beetje weg. Soms spelen we het opnieuw als we zien dat er ruimte voor verbetering is. En vaak pakken teams het zelf weer op als Wie is de Mol? weer op tv is. En dat is helemaal mooi!" 

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top