Reader Interactions

Reacties 2

  1. rvandassen

    Helemaal eens met het artikel en met name over de aanpak als een organisatie toch besluit het te introduceren.
    Helaas is het wel weer een oplossing die in deze tijd ook vraagtekens oproept. Er vanuit gaande dat de IST situatie om een aanpak vraagt dan denk ik dat eerder kritisch gekeken moet worden hoe de rol van de bestuurder en / of de manager daarin is geweest. Het vermoeden is dat dit veelal een bron is waar veel te weinig oog voor is. Hoe kan het dat een organisatie zo uit de bocht vliegt?
    Het blijft mij een raadsel hoe dit gefinancierd kan worden en welk verlies dit ook weer heeft op de directe zorg. Het blijft toch vreemd dat we weer in oplossingen blijven denken die meer lijken op een reparatie van het het een of ander. In elke zorgorganisatie zijn allemaal mensen aan het werk die allemaal op diverse niveau’s zijn opgeleid en daarbij ook zeer betrokken zijn. Het is een kwestie van de juiste personen op de juiste plek en daarop de organisatie of afdeling zich laten ontwikkelen. Uiteraard wel dit op juiste wijze faciliteren. Op financieel aspect hoeft niet te worden gelet wat dat is blijkbaar al aanwezig als je nieuwe functionarissen kunt permitteren. Zoals een vakman altijd zegt er bestaat alleen slecht gereedschap als je niet weet hoe je het moet toepassen.

  2. Zorgverbeteraars

    In de praktijk blijkt het lastig om even stil te staan om kritisch te kijken naar werkprocessen en verbeteringen door te voeren. Het is in die zin ook een ‘meta-activiteit’ die echter cruciaal is voor de kwaliteit van zorg. Het is, anders gezegd, het slijpen van je bijl terwijl je in de praktijk vooral gefocust bent op zo veel mogelijk hout hakken.
    Het is daarom geen gek idee om mensen specifiek verantwoordelijk te maken voor deze taak en er voor te zorgen dat zij hier hun handen vrij voor hebben. Het spreekt voor zich dat dit nieuwe competenties vraagt van de mensen die dit moeten doen. Je moet een houthakker leren zijn eigen bijl te slijpen.

    Overigens is dit geen geheel nieuwe ontwikkeling/uitdaging, getuige ook dit interview met een kwaliteitsverpleegkundige uit 2012:
    http://verbeteraars.nl/interviewjarno.php