BLOG

Als een adviseur met kiespijn

Als een adviseur met kiespijn

Het experiment met de vrije prijzen bij de tandarts is begonnen. Er zijn berichten over stijgende prijzen, zonder dat de kwaliteit beter wordt. Het zijn echter niet de vrije prijzen, maar de bekostiging die problematisch is, zo ervaarde ik zelf laatst toen ik een ontstoken verstandkies had. Een verslag van een adviseur met kiespijn.

Kiespijn

Ik werd wakker met kiespijn. Kijkend in de spiegel stelde ik de diagnose; mijn verstandskies rechtsonder was de boosdoener. Bellen met de tandarts leverde het advies op van schoonmaken met waterstofperoxide. Na twee dagen geen resultaat toch maar naar de tandarts. Na een foto was het zeker: die kies moest eruit. Ik ging liggen en dacht dat het zo voorbij zou zijn.

Niets bleek minder waar: de kies brak af en ik moest bloedend per koerier richting ziekenhuis. Daar aangekomen bleek ik eerst een ponskaartje te moeten hebben. Een strenge mevrouw nam mijn gegevens op en vroeg of ik niet wat vrolijker kon kijken in de webcam. Toen ik breed grijnsde en de mevrouw de verbandjes zag, was wat minder vrolijk kijken ook goed. Daarna door naar de kaakchirurg, die opnieuw foto’s maakte en toen gelukkig vrij vlot de kies eruit had.

Eind goed, al goed?

Ik ging naar huis met een opgelucht gevoel dat het goed was afgelopen. Totdat de rekeningen binnenkwamen. De tandarts factureerde foto’s en het ‘verwijderen’ van de verstandskies conform de tarievenlijst. Niet veel later factureerde ook de kaakchirurg. In totaal zo’n 400 euro lichter, overdacht ik of het normaal is om een factuur van iemand te krijgen die je (met de beste bedoelingen overigens) van de regen in de drup helpt.

In veel branches is het ondenkbaar; een garagebedrijf betalen voor een reparatie die niet lukt, of erger nog, die je auto verder stuk maakt, is niet voorstelbaar. In de gezondheidszorg betalen we echter nog veelal voor inspanningen in plaats van resultaat.

Efficiency prikkelen

Verder is het vreemd hoe de tarievenlijst van de tandarts in elkaar zit; voor iedere verrichting kan de tandarts een rekening sturen, waardoor er maar beperkte prikkels in het systeem zitten om zo effectief mogelijk te werken. Ik stelde me een projectontwikkelaar voor die rekeningen kon sturen voor elke vloer, keuken of badkamer die hij realiseert in plaats van betaald te worden per huis dat hij aflevert. Ik vermoed dat er dan weinig leefruimte overblijft in een gemiddeld huis.

Terug naar de basis: waar zit de waarde voor de patiënt?

De oplossing voor betere mondzorg is zo eenvoudig; we moeten ons afvragen hoe de tandarts waarde voor de patiënt creëert. In generieke zin is daarop het antwoord: door bij te dragen aan een goed gebit. Kortom, de prikkels moeten de tandarts stimuleren gaatjes en ontstoken kiezen te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld heel goed via een (case mix gecorrigeerd) abonnementstarief, waarbij de tandarts een belang heeft bij minder in plaats van meer gaatjes. Ook aan zo’n nieuw systeem kleven ongetwijfeld uitvoeringsaspecten, maar dit zou wel een fundamentele stap de goede richting in zijn, die leidt tot minder vraag naar mondzorg. En warempel, dan ontstaat er wellicht een beetje gezonde overcapaciteit in de markt, waardoor concurrentie gewoon leidt tot meer service, hogere kwaliteit en lagere prijzen. Wat wil je nog meer?

David Ikkersheim

Volg David op twitter: https://twitter.com/DavidIkkersheim

3 Reacties

om een reactie achter te laten

ANH Jansen

16 februari 2012

Speelde de kiespijn op? Deze adviseur moet nodig eens een nieuwbouwhuis laten bouwen en wel van de grond af. Uiteindelijk komt er een bouwtekening en een bestek en het eerste waar de aannemers op letten is het meer/minder werk en de stelposten. Zelfs als die er niet zijn is de opdrachtgever niet zeker van zijn zaak; iedere wijziging wegens voortschrijdend inzicht gaat veel geld kosten. Kraantje toch maar iets verder op? Tig euro. Andere kleur tegels zijn toch mooier? Tig euro extra. Zo gaat dat.

En de tandarts betalen op basis van preventie? Waardoor ontstaan gaatjes en ontstoken tandvlees e.d.? Door life style van de patiënten zelf: snoep gedrag, poets gedrag, stoker en rag gedrag. Menu van de patiënten bepaalt grof gezegd het inkomen van de tandartsen in dit land: geen suikers in het menu, dan ook geen gaatjes.

Wil deze adviseur de tandarts nu de life style van mensen veranderen? toezicht houden tot in de badkamer of er daadwerkelijk volgens de regels is gepoetst? Gaan we spyken in de badkamer?

Belonen op gezondheidsuitkomsten is een hype en iedere hype heeft in dit land de neiging om door te slaan.

En een abonnementstarief combineren met concurrentie en marktwerking, samen met belonen met gezondheidsuitkomsten?

Heeft die kaakchirurg er niet teveel uitgetrokken?

En wat te doen aan de huidige markt van de implantaten?

Anoniem

17 februari 2012

Helaas trof u een collega die niet zo handig is, anders was deze kies (afgebroken of niet) er zo uitgehaald en was het tarief gerechtvaardigd.
Echter de code moeilijke extractie of een dergelijke kwalificatie bij andere behandelingen wordt eerder toegepast door collegae die niet capabel/handig zijn dan zij die de tandheelkunde in volle omvang wel correct beheersen. Advies ga op zoek naar een tandarts die veel nascholing heeft gedaan en het geleerde ook daadwerkelijk toepast.

AzLgKhSfP

7 maart 2012

Helemaal met je eens, de huidige isircs is wat heel anders dan een conjunctuurbeweging. Het is een fundamentele overgang die wordt aangejaagd door wat internet mogelijk maakt. Je kunt internet vergelijken met de eerste drukpersen (die vooral werden gebruikt om handgeschreven bijbels te vervangen). Pas vele decennia na het uitvinden van de drukpers ontstonden de andere vormen van drukken, boeken en lezen. Zo zullen we in de komende decennia pas echt gaan ontdekken voor welke grote veranderingen internet gaan zorgen. Snellere informatieuitwisseling via blogs en webshops zijn pas een begin. Sociale media zijn de tweede stap. Het ontstaan van compleet nieuwe werkvormen is ook een gevolg van deze ontwikkelingen, zoals het massaal ontstaan van de vrije werkers. Maar daar hoef ik jou dan weer niets over te vertellen, daar weet je zelf alles van!

Top