BLOG

Tandartsimago staat haaks op de realiteit

Tandartsimago staat haaks op de realiteit

Vorige maand publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek interessante cijfers over 'medische contacten' in 2012. Ik produceer een klein aantal van die 'contactmomenten'- en beleef daar veel plezier aan.

Ik turf geen contactmomenten, ik zie mensen; elk jaar een paar keer. Dat is het leuke aan de mondzorg. Ik ken veel van mijn patiënten lang en  goed. Voordat ze gaan liggen in de stoel, praten we. Ik vraag altijd hoe het écht met ze gaat. Dat is uit professionele en persoonlijke interesse.

Ruim drie kwart van de Nederlandse bevolking bezocht in 2012 een van de 8.773 tandartsen minstens eenmaal. Dit aandeel is sinds het begin van deze eeuw nauwelijks veranderd. Deze grote groep kwam in totaal ruim 38 miljoen keer langs bij de tandarts. Ruim twee derde van deze bezoeken duurde kort. Ze stonden na de periodieke controle zo weer buiten. Klaar om weer een half jaar te kauwen, eten, drinken, praten, lachen of te zoenen.

Goede score

Wat me verheugt is dat tandartsen al jarenlang enorm goed scoren bij de patiënten. Ik ben er apetrots op dat mijn collega’s en ik het goed doen. Patiënten geven gemiddeld een 7,9 voor hun tandarts. Gelukkig is de Nederlandse zorg niet louter afhankelijk van tandartsen maar scoren we over de breedte goed. Huisartsen scoren bijvoorbeeld een 7,7 en fysiotherapeuten ook een 7,9. Ziekenhuizen krijgen een 7,7.

Natuurlijk ben ik de eerste om ambitieus te blijven. Een 7,9 is nog geen 10. Maar ik blijf het frappant vinden dat de score van de zorg haaks staat op de louter negatieve berichtgeving over die zorg in diverse media. Zou ik niet in de zorg werken, dan bekroop me het idee dat ik elke vorm van zorg zoveel mogelijk zou moeten mijden.

Klachten

In komkommertijd struinen journalisten de archieven af voor een berichtje zo lijkt het. Zo las ik dat er veel meer klachten over tandartsen zouden zijn. Iedere tandartspraktijk moet al jaren een onafhankelijke klachtenregeling hebben. Als er al meer klachten binnenkomen dan ben ik eerder benieuwd of er ook meer mis gaat of dat de regeling beter vindbaar is. Wat blijkt: in 2012 zijn er van de 38 miljoen 'contactmomenten'-momenten in totaal 58 klachten behandeld door de onafhankelijke Centrale Klachtencommissie van de NMT. Slechts 9 klachten werden geheel gegrond verklaard. Is dat nieuws? De tandarts is een mens en soms gaan er dingen mis. Als dat niet in de praktijk opgelost kan worden, kan de patiënt een klacht indienen. Dat van de miljoenen bezoeken slechts in 9 gevallen een klacht geheel gegrond is, vind ik het vernoemen waard maar is ook geen nieuws. Het is namelijk al tijden stabiel. Dus het spijt me voor de journalistiek, maar de tandartsen zijn geen komkommerbericht waard.

5 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

13 augustus 2013

Het tandartsimago gaat vooral over geld, niet kwaliteit. Het beeld dat leeft is dat tandartsen geldwolven zijn, die nog meer verdienen dan de al erg veel verdienende huisartsen. Klopt dat beeld dan niet?

Anoniem

18 augustus 2013

"De goed verdienende huisartsen" Hoe kun je huisartsen met tandartsen vergelijken? Dat is appels met peren vergelijken en is dus niet objectief! Als je het salaris van de tandarts vergelijkt met andere tndartsen in de omringende landen dan valt het salaris wel mee en is het beeld "geldwolven" zwaar onterecht!

Anoniem

19 augustus 2013

@ Anoniem 1: er is inmiddels goed onderbouwd materiaal over het norminkomen van een huisarts:
- http://lhv.artsennet.nl/Actueel/Nieuws6/Nieuwsartikel/Nieuwe-CBScijfers-over-inkomen-huisarts-uitspraken-minister-volstrekt-onjuist.htm

- http://www.vphuisartsen.nl/Brieven-en-artikelen-financiele-randvoorwaarden/II.-Het-norminkomen-van-de-huisarts.html

Een uurloon van E 42,55 lijkt mij niet van het niveau "graaiers" .

Het zou u sieren om eerst onderzoek te doen voordat u iets roept.

Onwetend zijn is echt niet erg; echter, vervolgens hard die onwetendheid de wereld in toeteren maakt geen solide indruk.

Anoniem

23 augustus 2013

Beeldvorming heeft niets met de realiteit te maken. Het probleem van de tandarts en de NMT is dat het spel op verschillende borden gespeeld wordt. De NMT baseert zich op de 'feiten' en laat die spreken via media die slechts door de beroepsgroep gelezen worden en doen daar vervolgens nog eens verongelijkt in ook. De beeldvorming vind echter plaats in de algemene media die iedereen leest, waarbij de sappige misstanden in de zorg selectief uitgekozen worden en breed uitgemeten. De NMT lijkt dus op een ander bord te spelen en misschien ook nog wel eens het verkeerde spel. Zou het niet handiger zijn om de beeldvorming positief te beïnvloeden door in de landelijke algemene media de positieve feiten van de tandheelkunde in Nederland te presenteren ipv. een klaagzang op te hangen in een vakgenoten blaadje? Een hele andere strategie is om op z'n amerikaans de 'tegenstander' te positioneren als het kwaad en de grote slechterik. Wat is er mis met de NZA en de verzekeraars? Het politieke gekonkel, de enorme winsten bij verzekeraars etc etc. Dus niet langer in de calimero modus verongelijkt lopen doen over de verkeerde beeldvorming, maar pro-actief onszelf presenteren in algemene media in combinatie met het aanpakken en sturen van de beeldvorming over de NZA en verzekeraars. Neem de beeldvorming in eigen hand!

Anoniem

1 januari 2014

Het zal een goede beslissing zijn wanneer de Tandartsen zelf het verzekerings item ter hand gaan nemen. De spaarpot vullen bij de Tandarts, geweldig idee dat uitgevoerd dient te worden. Wel zo dat de client de keuze wordt gelaten tussen de twee mogelijkheden. Zelf doe ik dit al jaren zo in overleg met m'n Tandarts, bouw dus gewoon een tegoed op voor eventuele moeilijke tijden. Zo blijft de Mondzorg mijn zorg, de kosten te overzien!

Top