BLOG

Problemen in onderwijs aangepakt, nu de zorg nog!

In het onderwijs wordt de “academische juf” geïntroduceerd. Een docent basisonderwijs die niet alleen PABO heeft, maar ook onderwijskunde heeft gestudeerd of een bachelor pedagogiek heeft behaald. De opleidingen zijn enorm populair, het loopt storm en lang niet iedereen krijgt een opleidingsplaats.

Opwaardering van beroep

In het onderwijs wordt de opleiding, en dus het beroep, opgewaardeerd. Kennelijk werkt dit. De weg waarlangs lijkt ook duidelijk: de beroepsbegeleidende HBO of academische leerweg. Aanleiding voor deze aanpak is het tekort aan leerkrachten. Het lijkt te helpen, de eerste tekenen zijn gunstig.

Bezuinigen op personeel

In de zorg doen we dit totaal anders. Daar kijken we bij tekorten of we het werk ook door lager opgeleiden kunnen laten doen. Het aantal verpleegkundigen met een bacheloropleiding in de ziekenhuizen loopt schrikbarend terug. Deze verpleegkundigen zijn wegbezuinigd in de thuiszorg en ze komen niet of nauwelijks voor in de ouderenzorg. Academische verpleegkundigen komen we in de directe patiëntenzorg ook niet tegen.

Binnenhalen en vasthouden

Ik vind dat het tijd is om het goede voorbeeld van het onderwijs navolging te geven in de zorg. Om goede kwaliteit van zorg te garanderen moeten we verpleegkundigen zien te krijgen, maar vooral ook houden. Verpleegkundigen die hun vak verstaan, die de zorg coördineren, die casemanager zijn en veiligheid garanderen. Verpleegkundigen die trots zijn op hun vak en de meerwaarde kennen, die een voorbeeldfunctie hebben zodat ook anderen kiezen voor dit prachtige beroep. Hoogopgeleide professionals op HBO of academisch niveau, net als in het onderwijs!

Weg naar kwaliteit

En niet alleen in de academische ziekenhuizen. In alle ziekenhuizen, in de thuiszorg, de ouderenzorg, de geestelijke gezondheidszorg en de gehandicaptenzorg. Net als in het onderwijs, niet alleen bij de universiteiten, maar ook in het basisonderwijs. Dit is niet alleen de weg naar kwaliteit, dit is ook de weg naar aantrekkelijkheid van het beroep.

Daar in het onderwijs zijn ze zo gek nog niet.


Marian Kaljouw
Voorzitter V&VN

2 Reacties

om een reactie achter te laten

KOOPMAN

16 augustus 2009

Er zijn taken en functies op diverse niveaus in de directe zorg, de verpleging. Het is goed dat de voorzitter van V&Vn stelt dat het academisch niveau veelal in de directe zorg ontbreekt.

1 % van de verpleegkundigen heeft een kwalificatie als academische Master (MSc); niet al deze collegae blijven in 2011 geregistreerd omdat ze niet in de patiƫntenzorg werken. Het zou goed zijn indien onze drie Hoogleraren en de vele HBO-docenten ook direct verbonden blijven aan de directe zorg en bijvoorbeeld klinisch onderwijs kunnen geven "in het wit". Nog beter is indien ze tevens aangemerkt kunnen worden en blijven als verpleegkundig specialist (Wet BIG).

CneEFcMBpxmJCstDYCv

28 februari 2011

sjeluM <a href="http://lpkxcyizypuj.com/">lpkxcyizypuj</a>, [url=http://ymaridjawrnt.com/]ymaridjawrnt[/url], [link=http://nlnboylaqtbt.com/]nlnboylaqtbt[/link], http://hvwbgrzfzmtt.com/

Top