BLOG

Ziekenhuislijstjes uit balans

De eerste lijstjes verschijnen weer. Het beste ziekenhuis volgens het AD is nu het Atrium Medisch Centrum uit Heerlen. Wat ik vreemd vind, is dat de ontevredenheid van patiënten over dit ziekenhuis (4 van de 12 punten) blijkbaar nauwelijks is meegeteld. Het wonderlijke fenomeen doet zich dus voor dat de nummer 1 in de Ziekenhuis Top 100 het rapportcijfer 3 (op een schaal van 10) voor patiënttevredenheid krijgt.

Lijstjes met welk doel?

Op zijn zachtst gezegd is een dergelijke ranglijst uit balans te noemen. Natuurlijk is de score op patiënttevredenheid één van de vele cijfers die meewegen in de eindbeoordeling. De ervaring van de patiënt en zijn beleving van zorg en aandacht zou echter veel zwaarder moeten wegen.

De vraag rijst waarom we dit soort lijsten eigenlijk maken. Wie heeft hier iets aan? Patiënten in ieder geval niet, omdat ziekenhuizen met ontevreden patiënten gewoon op nummer 1 kunnen eindigen. Verpleegkundigen ook niet, omdat hun bijdrage aan patiënttevredenheid kennelijk niet serieus wordt genomen.

Presteren of degraderen

Dan heb ik liever de voetballerij, in plaats van lijstjes in de zorg die iedereen op het verkeerde been zetten. Gewoon aantoonbaar presteren voordat je in de eredivisie mag spelen. En als je dan in de eredivisie speelt, moet je blijven presteren, want anders degradeer je naar een lagere klasse. Het is heel simpel: goed voetbal spelen en zichtbare, toetsbare resultaten halen. Maar tegelijk met de steun van je supporters op de tribune. Zonder die steun wordt het winnen van een wedstrijd een stuk moeilijker.

Aantoonbare kwaliteiten

Laten we de ranglijstjes in de zorg afschaffen en ons druk maken over aantoonbare en toetsbare kwaliteit van patiëntenzorg, eerst en vooral gemeten naar het oordeel van die patiënt. Dat is in het voordeel van patiënten en van verpleegkundigen!

Marian Kaljouw
Voorzitter V&VN

4 Reacties

om een reactie achter te laten

Anonym

3 september 2009

Ik ben het helemaal eens met dit verhaal. Lijstjes over de beste ziekenhuizen zijn redicuul en leiden alleen maar tot onrust bij patienten. Het feit, dat je als patientonvriendelijk ziekenhuis toch de beste kunt zijn geeft te denken. Mijn inziens staat de patient in het hele zorgroces centraal en moet dus per definitie tevreden zijn. Je kunt niet de beste zijn als je dit negeert. Het zal wel zo zijn, dat als je je informatica systeem goed op orde hebt, je wint, want of je patientevreden is en je failliet gaat, omdat je aan dat informaticasysteem teveel hebt uitgegeven is niet belangrijk , je bent immers de nummer een in Nederland.

Vermeiren

3 september 2009

Helemaal mee eens Marian, uitstekende blog!

Voor het bepalen van een keuze van een zorgverlener vind de zorgklant de ervaring van medepatiënten het belangrijkst.

Helemaal de ervaringen van "gelijken", mensen met dezelfde aandoening, leeftijd, etc. Het meten hievan moet zo specifiek mogelijk; op het niveau van de zorgverlener en de aandoening. Betrek de patiënt bij het verbeteren van je zorg en laat de inspectie vooral de processen en harde criteria meten. De lijsten zijn nu vooral interessant voor de ziekenhuizen zelf, de zorgklant heeft er nog niet veel aan.

Anonym

3 september 2009

Kwaliteit "eerst en vooral gemeten naar het oordeel van die patiënt" is ook niet zuiver. Een patiënt is lang niet altijd in staat de kwaliteit van zijn zorg technisch goed te beoordelen. Gechargeerd: onder de patiënten van neuroloog Jansen Steur zaten vast ook hele tevreden patiënten, maar die zijn nu weinig met hun tevredenheid opgeschoten.



Kwaliteit moet je toetsen aan én tevredenheid én de technische kwaliteit van zorg.



Ik ben het wel eens dat dit soort lijstjes vertekenen.

merhai

6 september 2009

Volledig eens met mw Kaljouw.

Wat mij meer zorgen baart is het feit dat RvB's, maar ook zorgverzekeraars en de IGZ dergelijke lijstjes gaan gebruiken en zorgverleners wijzen op het belang van een hoge notering.

Jammer dat ze niet ook wat zegt over de Elsevierlijst, een volstrekte aanfluiting die ranglijst. Je hoeft geen topwetenschapper te zijn om te weten dat het zo niet kan.

Toch zijn er collegae die hun hoge plek op deze lijstjes aangrijpen voor festiviteiten. Of je die serieus moet nemen is geheel uw eigen oordeel.

Top