BLOG

Rampscenario, reeds verfilmd bij Cordaan

Incident in uw organisatie. Medewerkers hebben een cliënte maandenlang aan haar lot overgelaten, zij is ernstig vervuild aangetroffen. Het begint met een verhaal in de krant. Op basis van anonieme beweringen...

Op het matje bij de wethouder

De druppel wordt een olievlek. De SP stelt een meldpunt in en zegt tientallen klachten te ontvangen van huidige en voormalige medewerkers. Zij vullen formulieren verkeerd in om meer geld binnen te halen: er zou sprake zijn van fraude op instigatie van ‘hogerhand’. De wethouder roept u op het matje.
De dure overname van een noodlijdende thuiszorgorganisatie, zo weet het CDA, gaat zwaar ten koste van de kwaliteit van zorg. Kamervragen alarmeren de staatssecretaris. Een rampscenario, reeds verfilmd bij Cordaan in Amsterdam. Maar pas op: als eindverantwoordelijke voor een zorgorganisatie kunt u ook worden gebombardeerd tot hoofdrolspeler in de verkeerde rolprent.

Klachten horen op bureau bestuurder

Al die aandacht, u schrikt zich rot. En juist daar wringt de schoen. Niet alles in de organisatie loopt gesmeerd. Maar dat u over wantoestanden in de krant moet lezen, roept vragen op. Hebben medewerkers en managers klachten bij herhaling in de wind geslagen? Heeft u er niet voor gezorgd dat alle klachten op uw bureau belanden? Waarom melden medewerkers zich niet bij u, maar lopen ze wel naar gemeenteraadslid, parlementariër en krant?

Veel strategie, weinig werkvloer

Er zijn tal van verklaringen mogelijk. De overname van een zwaar noodlijdende thuiszorgorganisatie heeft geld en vooral uw aandacht weggetrokken uit het primaire proces. De organisatie is zo groot geworden dat u onmogelijk kunt weten welke zorg medewerkers leveren of nalaten. U verkeert zo intensief met het hoofd in de strategische wolken dat u niet meer ziet dat het op de werkvloer hoost. Wellicht zien uw tegenstrevers eindelijk kans om een oude rekening te vereffenen.

Luister, experimenteer, improviseer

Luisteren naar medewerkers is noodzakelijk maar niet voldoende om de ongewilde hoofdrol in het geschetste drama te ontlopen. U moet wantoestanden simpelweg voorkomen. Om de kans op incidenten te minimaliseren, is systematisch besturen ontoereikend.

Het begint ermee dat u iedere klacht beschouwt als gratis advies. Spring eens uit de voorgeschreven bestuurdersband, experimenteer, schakel mystery guests in die over meer dan de koffievoorziening kunnen oordelen. Doe eens gek, ontmoet cliënten, praat met hen. Of uw organisatie groot of klein is, doet er even niet toe: improviseer.

Ruud Koolen

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top