BLOG

Stinkende wonden in de zorg

Door slechte communicatie gaan er in de zorg mensen dood. De gynaecoloog van het Westfriesgasthuis die ruzie had met een verloskundige is het laatste voorbeeld van dodelijke miscommunicatie.

Patiënt is altijd de dupe

De patiënt is de dupe als bestuurders onderling ruziën, als bestuurders met specialisten ruziën, als specialisten elkaar de maatschap uitvechten, als de specialist uit de medicijnkast snoept. De patiënt is de dupe als artsen en verpleegkundigen hun mond niet durven open te doen wanneer er fouten worden gemaakt.

Emotie? Hoge kijkcijfers

De komende jaren komen er nog veel misstanden in de zorg naar buiten. Als de sector het niet zelf doet, zorgt de zorgconsument daar wel voor. Hij is mondiger geworden, hoger opgeleid, informeert  zich via internet en stapt sneller naar een advocaat. En hij gebruikt de media om zijn zaak kracht bij te zetten. De gang naar een journalist levert vaak meer op dan een gesprek met de specialist of het bestuur van een zorginstelling. En de journalist weet daar wel raad mee, want het gaat om leven en dood. Dat betekent emotie, dus hoge kijkcijfers.

Misbruik van wanhopige mensen

Een voorlopig dieptepunt in dit genre is de uitzending van EO’s Netwerk waarin een geluidloos huilende patiënt, die niet thuis zou mogen sterven, seconden lang close in beeld werd gebracht. Dat was mensonterend en had nooit uitgezonden mogen worden. Het bestuur en de achterban van de Evangelische Omroep storen zich vreemd genoeg niet aan het misbruik dat er van wanhopige mensen wordt gemaakt.

Reputatie in het geding

Er komt dus nog meer. Ook in meer genuanceerde nieuwsrubrieken. Redacties worden overspoeld met e-mails en telefoontjes van klagende patiënten en rancuneuze ex-medewerkers, al dan niet met steun van een advocaat, letselschadespecialist of politicus. Niet iedere journalist is in staat het kaf van het koren te scheiden. Hoor- en wederhoor raakt uit de mode. De reputatie van het ziekenhuis of de zorginstelling is permanent in het geding.

Smeulende vulkaan

Het is smeulende vulkaan. Iedere bestuurder in de zorg, iedere specialist en iedere verpleegkundige weet dat er in zijn organisatie een ‘meneer Jansen Steur’ rondloopt.  En vaak is het er meer dan één. Dat is schokkend. Maar daar kan iedere bestuurder nu zelf iets aan doen. Achterover leunen en naar de oer-Hollandse doofpot wijzen, de conspiracy of silence van die vermaledijde specialisten. Want met de messcherpe conclusies en aanbevelingen van de commissie Lemstra in de hand kan er worden opgetreden en ingegrepen.   Daar is bestuurlijke moed voor nodig. Want op de korte termijn is het ongerief groot. Pas op de lange termijn betalen schoonmaakacties zich uit.

Communicatie op de agenda

Het gezegde ‘Zachte heelmeesters maken stinkende wonden’ is meer dan ooit van toepassing op de governance in de zorg. Het verbeteren van de communicatie, zowel intern als extern, moet bij elke vergadering van de raad van bestuur tot op teamniveau hoog op de agenda staan.

Ewoud Nysingh

10 Reacties

om een reactie achter te laten

Bos

19 september 2009

Zeer mee eens. Het is daarom bizar, misschien ook wel begrijpelijk, maar in ieder geval niet meer van deze tijd,dat de beroepsbeoefenaren zelf onder het smoesje van privacy, de overdracht van medische gegevens tegenhouden. Ik wil als patiënt juist wel dat alles over mij gecommuniceerd wordt. Beter levend blijven dan dat anderen moeilijk doen over mijn privacy. Die overdracht moet natuurlijk momenteel op een webbased manier via een website model net zoals elektronisch bankieren, waar te allen tijde ook de patient in kan. Net als electronisch bankieren, net als het electronisch inchecken bij het vliegen en het boeken van reizen. Laat dat instrument ook maar gestuurd worden door de patienten, dan is de communicatie te controleren en hoeven Westfriese toestanden ( keer 100 in het land) niet meer voor te komen.

Sophie Hankes

24 september 2009

Medische fouten zijn in feite het gevolg van slecht medisch handelen, waar mogelijk soms slechte communicatie aan voorafgaat. Maar voor het imago van de medische sector staat miscommunicatie beter dan mis-handelen.

Daar de medische sector tot nu toe vrijwel algeheel weigert om zijn medische fouten te registreren en te onderzoeken (bron: Inspectie Gezondheidszorg, VWS) is 50% van de medische fouten een herhalingsfout. Je zult maar iemand onnodig verliezen door medisch falen of onnodig invalide raken. Medici en Heer Nysingh; wees eerlijk, handel deskundig en corrigeer je falen.

Anonym

16 maart 2010

The web site is actually full of amazing knowledge and also is pretty pleasing to browse through.



Properly done!

___________________________

<a href=http://insanityworkoutdvd.com/P90X-WORKOUT>P90x Workout</a>

Anonym

16 maart 2010

The web site is actually full of amazing knowledge and also is pretty pleasing to browse through.



Properly done!

___________________________

<a href=http://insanityworkoutdvd.com/P90X-WORKOUT>P90x Workout</a>

Anonym

16 maart 2010

The web site is actually full of amazing knowledge and also is pretty pleasing to browse through.



Properly done!

___________________________

<a href=http://insanityworkoutdvd.com/P90X-WORKOUT>P90x Workout</a>

Anonym

16 maart 2010

The web site is actually full of amazing knowledge and also is pretty pleasing to browse through.



Properly done!

___________________________

<a href=http://insanityworkoutdvd.com/P90X-WORKOUT>P90x Workout</a>

Anonym

16 maart 2010

The web site is actually full of amazing knowledge and also is pretty pleasing to browse through.



Properly done!

___________________________

<a href=http://insanityworkoutdvd.com/P90X-WORKOUT>P90x Workout</a>

Anonym

17 maart 2010

The webpage is without a doubt full of amazing facts and is pretty pleasing to look at.



Properly done:)

___________________________

<a href=http://insanityworkoutdvd.com/>Insanity Workout</a>

tnbIPloUaSVcal

16 september 2012

I'm quite plaeesd with the information in this one. TY!

lMODlmNcFGyyFPKQieh

19 september 2012

BWIj2e <a href="http://cokcshgsypna.com/">cokcshgsypna</a>

Top