BLOG

Van ontslagbrief naar overdrachtsbrief

Na een opname in een ziekenhuis of een verpleeghuis wordt een zogenoemde ontslagbrief gestuurd. Het is de vraag of dat de juiste term is voor een document dat bedoeld is om informatie over te dragen aan een volgende hulpverlener.

Bij de term ontslagbrief wordt de suggestie gewekt dat na het ‘ontslag’ geen zorg meer verleend zou hoeven worden. 

Ik stel daarom voor de term 'ontslagbrief' niet meer te gebruiken en daarvoor in plaats de term 'overdrachtsbrief' te nemen. Essentieel is dat een belangrijke periode wordt afgesloten, namelijk een opname, en dat de patiënt voor zorg afhankelijk is geworden van opvolgende zorg, doorgaans van huisarts of in verpleeghuis.

Direct beschikbaar

In de overdrachtsbrief wordt dan als vanzelfsprekend duidelijk gemaakt wat er is gebeurd, wat de opvolgend hulpverlener kan verwachten en wat deze eventueel nog moet of kan doen. Het spreekt ook voor zich dat deze informatie direct beschikbaar is voor de opvolgend hulpverlener wanneer deze met de zorg wordt belast en dus direct na vertrek van de patiënt uit de instelling waar de patiënt verbleef.

Meer waarde

Wie weet zorgt dat er voor dat de overdrachtsbrief meer waarde krijgt voor de zorg van de patiënt en dat de zorg veilig kan worden voortgezet door de opvolgend hulpverlener. Dat is toch eigenlijk wat we allemaal willen?

Het jaarlijkse IGZ patiëntveiligheidscongres zal dit jaar op 18 juni in De Doelen te Rotterdam geheel gewijd zijn aan het onderwerp ‘Overdracht van infomatie’. Reserveer de datum. Vanaf eind april kunt u zich inschrijven via www.igz.nl.

Jan Vesseur_311

Jan Vesseur
Van 2005-2015 project-hoofdinspecteur patiëntveiligheid, zorg ICT en internationale zaken bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Hij was projectleider voor het toezicht op het veiligheidsmanagement in ziekenhuizen, op de informatiebeveiliging in ziekenhuizen en voor de Staat van de Gezondheidszorg 2011 die ging over informatie uitwisseling in de zorg. Nu is hij strategisch adviseur bij IGZ. Sinds maart 2012 is hij onder behandeling vanwege een kwaadaardige ziekte. Hij maakt zich daarbij sterk als PatientAdvocate voor de patiënt met kanker. 

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

25 februari 2015

Jan,
Met jouw ervaring ben ik er extra benieuwd naar waarom je hiervoor in de plaats niet je persoonlijke dossier wil, waarin je overdracht ook vermeld wordt, maar jij eigenaar en drager van de informatie bent en blijft, ook voor de behandeling en blijvend daarna, zodat je je eigen geschiedenis blijft beheren.
Groet,
Mauk

Jan van der Beek

26 februari 2015

Geachte heer Vesseur, Goed dat u en de IGZ hier aandacht voor vragen. Het NICTIZ rapport inzake overdracht spreekt boekdelen en de praktijk kent vele voorbeelden die ons dwingen tot een veel steviger aanpak. Doel zou m.i. moeten zijn het delen van het dossier met alle leden van het behandelteam en de patiënt! Een mooie tussenstap is E-Overdracht zoals NICTIZ dat bepleit. Technisch kan het allemaal al lang. Een duwtje van de IGZ en de zorgverzekeraars doet soms wonderen. Uw rol als PatientAdvocate is een hele sterk en dwingt bewondering af. Mvg. Jan van der Beek

Top