Tech

(Weer) een week in Silicon Valley

In 2013 bezocht ik tweemaal Silicon Valley. De eerste keer met De Columbusreis waarvan ik op Skipr live verslag heb gedaan. De tweede keer in een reis georganiseerd door Radboud REShape naar het congres op het gebied van Singularity.

Komende week ben ik weer terug in San Francisco. Dit keer niet alleen om te 'halen' maar juist ook om te 'brengen', althans te onderzoeken of men hier in het misschien wel meest innovatieve deel van de wereld interesse heeft in onze zorginnovaties uit Nederland! Een spannende zoektocht dus. Toen ik erover vertelde, vroegen diverse mensen een vervolg te geven aan de eerdere blogs met mijn ervaringen dus toen kon ik moeilijk weigeren de handschoen op te pakken.... Vandaar deze week weer een Blog-serie over gezondheidszorg in Silicon Valley.

De maakbaarheid van de samenleving...

Wat mij de laatste tijd puzzelt aan Silicon Valley is de maakbaarheid van onze samenleving. Uber, Airbnb, Netflix, Spotify. Er gaat bijna geen dag voorbij waarin we niet lezen dat een Amerikaans bedrijf miljoenen of zelfs miljarden ophaalt voor verdere expansie. En als je eerlijk bent. Deze bedrijven doen ook iets bijzonders. Ze veranderen hele sectoren door slimme inzet van technieken. Uber zet de taxiwereld op z'n kop. Airbnb maakt van iedereen hotelier als je dat wilt. En Spotify en Netflix geven ons zelf de mogelijkheid te kiezen welke muziek of video we op elk moment willen luisteren of kijken. En met de gigantische bedragen die deze bedrijven tot hun beschikking hebben, lijkt het bijna alsof de wereld zich naar hun moet voegen in plaats van andersom. En dit natuurlijk met de nodige frictie vanuit de traditionele partijen in de bedrijfskolom als gevolg. Maar waarom? Wat hebben deze initiatieven gemeen? En gaat dit ook met onze zorg gebeuren...? Naar het antwoord op die vraag ben ik benieuwd.

Techniek, techniek en nog eens techniek...

Over de gezondheidszorg wordt al enige tijd gezegd dat ook zij onderhevig is aan disruptie en door exponentiële technologieën radicaal zal veranderen. En ook al geloof ik er zeker in dat dit gaat gebeuren, zie ik er vandaag de dag nog weinig echte revoluties. Ja, ik kan bij steeds meer ziekenhuizen via internet een afspraak maken. En ja, zelfs mijn dossier kan ik online te zien krijgen als ik dat wil. En als ik mezelf wil meten, dan staat er inmiddels tientallen zo niet honderden apparaten voor mij klaar om hartslag, activiteit, bloeddruk en wat al niet meer dagelijks te meten. Stuk voor stuk zijn het voorbeelden van geweldige techniek en complexe technische koppelingen van backoffices van grote zorgorganisaties die informatie aan het publiek beschikbaar stellen. Erg belangrijk, waardevol en absoluut niet te bagataliseren maar is dit nu die grote revolutie die ons beloofd wordt als oplossing voor alle problemen?

Klantbeleving maakt het verschil

Een belangrijk antwoord op deze vraag is in mijn ogen gelegen in de positie van de klant, in de gezondheidszorg de patient, client of bewoner genoemd. Het grote verschil tussen wat ik tot nu toe heb gezien aan de meeste techniek in de zorg en de 'Ubers' of 'Airbnb's' van deze wereld (en vergeet het in Nederland opgerichte booking.com niet) is dat bij deze bedrijven de techniek in feite niets meer en niets minder is dan een hulpmiddel om de klantbeleving te sturen.

Niet de techniek zelf is het doel zoals vaak in de zorg. De techniek maakt het mogelijk processen die door velen als klant-onvriendelijk worden beschouwd, om te draaien naar een super klantbeleving. Uber regelt een taxi op bestelling binnen drie minuten, maakt de beleving van anoniem naar persoonlijk doordat de techniek de naam van de taxichauffeur en van de klant deelt inclusief zijn 'rating' oftewel 'vriendelijkheid' en zorgt voor een soepele afhandeling want betaling gaat ook via de App (dus geen gedoe meer met fooi of omrijden om extra te verdienen). Netflix maakt dat ik zelf kan kiezen wat ik wanneer kijk. En op Booking vind ik naast hotels ook ervaringen van andere reizigers. Alles is transparant en de klant heeft 'control'. Datzelfde geldt voor Airbnb, Netflix, Spotify, Blendle of Roomlr (een snel groeiende site voor vakantiewoningen).

En in de zorg dan?

Ja, het gaat in mijn ogen ook zover komen in de zorg. Als ik kijk naar onze eigen projecten bij FocusCura dan zie ik super voorbeelden waar onze zorgpartners de techniek echt inzetten om de klantbeleving naar hun patiënten te sturen. Neem thuiszorgorganisaties Omring, Beweging3.0, ZuidOostZorg, Proteion, DeZorggroep, ActiVite, MeanderGroep, Zuidzorg of Thuiszorg West-Brabant om er maar enkele te noemen. Beeldzorg is bij deze partijen geen projectje of pilot. Nee het is onderdeel van de zorg en een instrument om de klant (cliënt) zelf de regie te laten houden en 24/7 toegang tot zorg te bieden als dat nodig is. Net zoals bijvoorbeeld Sensire, Slingeland en Pantein via Thuismeten patiënten dagelijks in de gaten kunnen houden in plaats van enkel op de jaarlijkse reguliere controle. Ik denk dat we als Nederland het op dit gebied absoluut niet gek doen maar daarom ben ik hier dan nu ook in San Francisco.

Leren

Ik ben erg benieuwd of ik hier voorbeelden zie waar wij van kunnen leren. Hoe zodra de techniek verder geëvolueerd is en gecombineerd wordt met een drang de allerbeste klantbeleving te bieden, er superieure klantbelevingen in de gezondheidszorg ontstaan. Fysieke zorg aangevuld met virtuele zorg, toegankelijk op het moment dat het nodig is. Zijn ze hier in Silicon Valley al zover dat ze gezondheidszorgtechnologie zo inzetten om de klantbeleving te beïnvloeden en nog persoonlijkere zorg te bieden? Of gaat het vooral over bezuiniging en efficiënter werken? En hoe denken artsen en verpleegkundigen? Immers, juist zij doen iedere dag hun uiterste best hun patiënten zo goed mogelijk te helpen. Gaat technologie hen ondersteunen of juist niet?

Nederland voorop

Het antwoord op deze en andere vragen hoop ik te vinden komende week en ik zal verslag doen van mijn ervaringen. Er staan interessante afspraken op het programma bij eHealth-bedrijven en bij zorgverleners in de eerste lijn (huisartsen en gezondheidscentra) en in de tweede lijn (enkele ziekenhuizen). En ook ga ik kijken bij ouderenorganisaties. Ik ben benieuwd hoe zij techniek inzetten en ook hoe ze reageren op ons concept van Blended HomeCare en Mobiele Kliniek (thuismeten in combinatie met videoconsulten). Tijdens het maken van de afspraken samen met Thijs van het programma Healthcare Innovation Transfer USA van het Nederlands Consulaat konden onze zorginnovaties en aanpak op veel interesse rekenen. Ik ben benieuwd!

Daan Dohmen

 

Daan Dohmen
Algemeen directeur van Focus Cura Zorginnovatie

Morgen mijn ervaringen in mijn blog over de eerste dag Sillicon Valley 2015 met bezoeken aan het Nederlands Consulaat (hoe doe je zaken in de VS), KaiserPermanente en het Technology & Aging Center op de Universiteit van Californië.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top