Tech

Dag 2 Silicon Valley: een dokter in je zak!

Dag 2 Silicon Valley: een dokter in je zak!

Vandaag hebben we een echte Silicon Valley dag. We reizen naar 'techies' op het gebied van thuismonitoring van chronisch zieken en videoconsulten in de zorg.

Gevestigd tussen de grote bedrijven zoals FaceBook. eBay, Google en Apple zijn er vele startups die zich bezighouden met de zorg. En het eerste dat opvalt, en dat ik in Nederland ook regelmatig tegenkom, is dat deze startups gevestigd zijn op allerlei plaatsen behalve… in de buurt van de zorg zelf.

Veel techniek, weinig zorg

In de verhalen die we horen, horen we vooral hele mooie beloften van de techniek. En ik moet zeggen, er zijn zeker hele mooie en kansrijke technieken bij die we wat mij betreft ook in combinatie met onze ThuismeetApp in Nederland terug gaan zien. Helaas zijn de Amerikanen ook zo dat men in toenemende mate zodra je over partnerships begint te praten, ook zogenoemde Non Disclosure Agreements (NDA’s) wil tekenen dus veel details mag ik daarover helaas niet vertellen.

Wat wel opvalt, is dat het voor de Amerikaanse bedrijven heel erg lastig is om de technieken die ze ontwikkelen op het gebied van monitoring uit te proberen. Voor de grotere zorgorganisaties, zoals Kaiser Permanente en andere Health Management Organisaties (zie mijn blog van gisteren) geldt dat er strikte regels zijn om überhaupt binnen te komen. Logisch ook wel want er is zoveel aan technische innovaties dat men onmogelijk overal aan kan beginnen. Concreet betekent dit voor startups dat ze soms langer dan een jaar bezig zijn met acquisitie trajecten alvorens ze überhaupt hun technieken kunnen uitproberen. We horen dan ook diverse verhalen waarin er vooral hele mooie techniek is maar weinig zorg. Simpelweg omdat de mogelijkheid om snel en eenvoudig dingen uit te proberen in echte klinische settings heel lastig is. Zowel qua bedrijfseconomische mogelijkheden als qua wetgeving.

Nederland Validatieland

En op dit gebied is er volgens mij een enorme kans voor Nederland als ‘validatieland’. En misschien zelfs als ‘hub’ voor het brengen van dit soort productinnovaties naar de rest van Europa. Vanuit het Futurelab voor de Zorg bij FocusCura zijn we recent samen met professor Kalkman (Anesthesioloog in het UMC Utrecht) een promotietraject gestart met Martine Breteler, een recent afgestudeerd talent van Technische Geneeskunde aan de Universiteit Twente welke nu in haar promotie juist zal kijken naar de validiteit van veel van de prachtige monitoring technieken die ontwikkeld worden. Maar hoe verhouden deze technieken zich in een klinische setting? En wat betekent het als juist kwetsbare mensen, zoals chronisch zieken of ouderen, ineens moderne technieken voor het meten van allerlei vitale waarden zelf moeten ‘bedienen’. Zijn er ook dan nog juiste en betrouwbare waarden? We leggen leuke contacten om juist op dit gebied met Silicon Valley samen te kunnen werken. In feite het verkennen van de klinische waarde en patiëntbeleving van veel ‘hospital to home’ beloften die we hier tegenkomen.

Mag ik dit eigenlijk wel eten?

Een bijzonder voorbeeld waar de Amerikanen erg enthousiast over zijn en wat meer in de welzijns- en preventiesfeer zit, is een applicatie die gebruikers in staat stelt foto’s te maken van hun eetgewoonten en deze met hun diëtist realtime te delen. Een heuse hype op sommige plaatsen waarbij mensen met obesitas of voedingsproblemen directe feedback krijgen van hun diëtist of coach nadat ze een foto van hun voorgenomen maaltijd hebben ingenomen. Of een dergelijke App in Nederland zou aanslaan, vraag ik me af maar we kunnen wel goede afspraken maken over het inzetten van deze techniek als element in onze ThuismeetApp voor Teledermatologie waar we met dermatoloog Dr. van der Waal van het TerGooiziekenhuis aan werken.

Videodokters, een hele economie op zich

In de middag richten we ons specifiek op een ander segment, namelijk de inzet van videoconsulten in de zorg. Iets waar ik zelf erg geïnteresseerd in ben en een domein waarvan al snel blijkt dat het in de Verenigde Staten op diverse gebieden echt aan het doorbreken. Zowel in de ziekenhuizen zelf als onder leiding van 5 snelgroeiende commerciële bedrijven (Tel-a-Doc, Doctors On Demand, HealthTap, MDLive en AmericanWell). In feite bieden deze organisaties de mogelijkheid om snel en eenvoudig via PC of mobiel een videoverbinding op te zetten met een beschikbare dokter.

De grote drijfveer achter deze consulten voor de patiënt is het gemak om vanuit huis een dokter te spreken in combinatie met het financiele voordeel dat hen geboden wordt. Gemiddeld betalen mensen voor een normaal consult namelijk zo’n 40 - 80 dollar als ‘eigen risico’ (de rest van de kosten van nog zo’n 40-80 dollar wordt door de verzekering gedekt). De geboden videoconsulten met artsen worden soms vergoed maar in veel gevallen betalen mensen zelf een bedrag dat lager is dan het eigen risico van een normaal consult. De diensten worden enorm veel afgenomen waarbij vragen rondom ziekteverschijnselen bij kinderen, kleine vragen waarvoor wij bij onze huisarts terecht kunnen en vragen waar mensen graag ‘anoniem’ hulp voor willen (zoals seksueel overdraagbare aandoeningen) in de top 3 staan.

Erg bijzonder vind ik het om vervolgens te horen dat de dokters die deze consulten bieden in veel gevallen niet over de medische gegevens van de patiënt beschikken. Iets wat me in een ‘claimcultuur’ zoals in Amerika wel echt verbaasd maar wat blijkbaar toch voor de situaties waarin het gebruikt wordt voldoende blijkt te werken.

Een nieuwe rol voor apotheek en supermarkt

In de hele ontwikkeling rondom videodoctoren, horen we naast de genoemde commerciële voorbeelden ook aansprekende voorbeelden bij ziekenhuizen zelf. Erg leuk daarbij is dat er veel overeenkomsten zijn met hoe wij onze PatientHub in Nederland momenteel inzetten. Zo zijn er uitgebreide voorbeelden van de inzet van videoconsulten voor thuisdialysepatienten in Amerika door Davita. Iets dat wij kennen in het project VieCurie Teledialyse waarvan we dan ook afspreken ervaringen over en weer te delen.

En naast zorgorganisaties die regulier videoconsulten inzetten in de huisartsenzorg, palliatieve zorg en voor herhaal-consulten, krijgen we ook voorbeelden gepresenteerd van werkgevers en een Amerikaanse versie van de ARBO-dienst op afstand. Maar toch wel het meest bijzondere is de beweging rondom de toepassing van telemedicine in supermarkt en bij drogisterij- en farmacieketen Walgreens. Deze laatste biedt een App aan die patiënten in staat stelt 24/7 alle vragen rondom medicatie te stellen aan apothekers, toegang te krijgen tot meditatiegegevens en zelfs om gezondheidsoefeningen te doen waarmee punten kunnen worden verdiend om korting te krijgen in de winkels. Eind 2014 werd de App bovendien uitgebreid met de mogelijkheid een dokter te raadplegen via videoconsult waarna maar liefst 2 miljoen (!) nieuwe klanten van Walgreens per dag zich voor deze nieuwe dienst aanmeldde en welke nu ook met telemedicine services (zelfmetingen) wordt uitgebreid. Wie weet ook wel iets dat inspireert voor apothekers en andere zorgverleners in Nederland?

Practice what you preach

Kortom, in mijn ogen interessante voorbeelden waarin videoconsulten echt als onderdeel van de zorg en service worden ingezet. Mogelijkheden die direct worden benut om de klantervaring zoals ik deze week in mijn eerste blog schreef echt te veranderen en te verbeteren vanuit de optiek van de patiënt. En dat een van onze partners in Silicon Valley op dit gebied in deze ‘virtualisatie’ echt gelooft, blijkt wel uit hun eigen werkwijze. Naast dat zij nagenoeg 100% van hun verkoop inmiddels virtueel doen, hebben ze ook een jaar geleden de huur opgezegd van hun kantoor en zijn ze zelf een volledig virtueel bedrijf geworden. Met inmiddels programmeurs uit de hele wereld, werken ze in zelfsturende teams in een virtuele omgeving samen waarbij sommige elkaar zelfs nog nooit in levende lijve gezien hebben. Het was dan ook heel bizar een vergadering van hun het team bij te wonen waarin op het grote scherm aan de muur één voor één mensen online komen met een videoverbinding uit diverse regio’s in de Verenigde Staten, Canada, Wit-Rusland, Singapore, China en de Filipijnen. Hoezo practice what you preach….?

---

Morgen gaan we van de techniek weer echt de ‘zorg’ in en bezoeken we diverse artsen op Stanford, brengen we een bezoek aan het ‘Center on Longevity to improve the fitness of people at all ages’ en spreken we met een advocaat over zakendoen in de Verenigde Staten.

Daan Dohmen
Algemeen directeur Focus Cura

Eerder verschenen in deze reeks:
- (Weer) een week in Silicon Valley
- Dag 1 Silicon Valley: Trots op Nederland

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

5 maart 2015

Weer interessante berichten Daan! Dank!

In lijn met een eerdere oproep van mij, dat wij als een van de top-zorg-landen in de wereld, onze kennis internationaal moeten kunnen vermarkten, sluit ik mij aan bij jou voorstel dat wij daardoor extra interessant zouden moeten zijn als validatieland!

Pieter Vierhout

5 maart 2015

Wat een inspirerende berichten Daan, ja het direct vragen stellen aan ter zake doende professionals daar kan ik mij alles bij voorstellen, ook dat zal een grote vlucht nemen. En dan weer de samenwerking met Twente! Prima. Goed om je reis zo te volgen, Gr Pieter4h

Top