Tech

Analyse elektronische patiëntgegevens kan efficiënter

Elke dag maak ik van dichtbij mee hoe de zorgsector volop experimenteert met e-health en elektronische patiëntendossiers (EPD) – én zie ik hoeveel zorgverleners met deze materie worstelen. In het jaarlijkse trendonderzoek naar de verbondenheid van zorginstellingen dat we binnenkort publiceren, is te zien hoe de sector maar met kleine stapjes vooruit gaat.

Dat beeld wordt bevestigd door een recente marktinventarisatie van adviesbureau M&I-partners, dat ook laat zien dat veel zorgverleners nog onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe mogelijkheden. Aan de leveranciers en de patiënten zal het niet liggen. Die staan te trappelen. Met de nieuwe gadgets van consumentenmerken als Apple en Samsung heeft e-health zelfs de potentie om een heuse lifestyle te worden. Geëmancipeerde patiënten meten hun eigen waarden en delen die met hun zorgverleners, in de verwachting dat die daarmee een diagnose kunnen stellen.

Doe-het-zelf-patiënten

Uit een studie van Nictiz bleek vorig jaar echter dat huisartsen niet per se zitten te wachten op doe-het-zelf-patiënten. Veel artsen zijn onzeker over de betrouwbaarheid van zelfmeetapparatuur en vrezen meer werk te krijgen door alle zelfgemeten data. Die angst moeten we serieus nemen. De toenemende beschikbaarheid van actuele patiëntgegevens biedt namelijk geen garantie dat zorgverleners daar optimaal gebruik van kunnen maken.

Het is natuurlijk fantastisch dat hartslag-apps, glucosemeters en andere zelfmeetapparaten het mogelijk maken om vanuit huis realtime data te delen met je arts of verpleegkundige. Maar al die apparaten en apps van verschillende leveranciers hebben hun eigen interfaces. In de praktijk zie ik het al gebeuren: wil je als zorgverlener op afstand meerdere waarden controleren, dan moet je vaak inloggen op verschillende systemen om de toestand van je patiënt te checken. Daarbij gaat niet alleen kostbare tijd verloren; je laat ook kansen liggen. Namelijk het inzicht dat een gecombineerd overzicht van verschillende meetgegevens kan bieden.

Integratie van datastromen

Bij een toenemend gebruik van e-health-toepassingen heeft de integratie van afzonderlijke datastromen veel potentie. Een zogeheten integratieplatform werkt als een filter dat verschillende soorten patiëntgegevens kan combineren en verrijken. Met behulp van speciale hardware connectoren kun je zelfs data uitlezen van apparaten die geen eigen informatievoorziening hebben.

Als zorgverlener hoef je in principe nog maar één keer in te loggen om alles te bekijken. Via een medisch dashboard dat is afgestemd op de kennisbehoefte van je specialisme vindt je alle actuele informatie die je nodig hebt om de beste diagnose en behandeling te geven. In tegenstelling tot het EPD kun je met zo’n medisch dashboard ook bij uitstek kruisverbanden leggen en diepte-analyses maken. Dat biedt perspectief voor snellere en nauwkeurigere diagnoses.

Wat levert meer inzicht op?

Elke zorginstelling die e-health inzet of dat van plan is moet zich afvragen welke meerwaarde integratie heeft voor zijn zorgprocessen. Wat levert meer inzicht in de toestand van patiënten je op? Kun je efficiënter en goedkoper zorg bieden? Is eerder ingrijpen mogelijk en voorkom je daardoor complicaties of red je zelfs levens? En kan je organisatie zich daarmee onderscheiden van andere zorginstellingen? In een zorgmarkt die steeds competitiever wordt, is het uitwerken van een business case hoe dan ook de moeite waard.

Marc Bloemendaal

Marc Bloemendaal_311

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Fred van Keulen

14 juni 2015

Fred van Keulen

Na "11 september", de tragische aanslag door vliegtuigen in kantoortorens te jagen, is in Nederland door burgers het initiatief genomen om jaarlijks De dag van de Dialoog te organiseren. Inmiddels is dit uitgegroeid tot het voeren van een dialoog door meer dan 30.000 mensen verspreid over 90 gemeenten. Elke stad bepaalt een toepasselijk thema. Zelf was ik vanaf het begin betrokken als gesprekbegeleider in Eindhoven. Als in de zorgsector een dialoog gefaciliteerd wordt over welk thema dan ook is de opbrengst altijd verrassend. Mijn advies is zoek contact met Karin Oppelland, verbindend directeur van de Stichting Nederland in Dialoog.
Bereikbaar via karin.oppelland@gmail.com
Mijn meest recente ervaring was (gratis) op te treden als gespreksbegeleider met 40 andere begeleiders voor een dialoog met 150 leerlingen op een tweetalig college in Best. Zeer doelgericht en hartverwarmend. Vraagt altijd om meer.

Top