BLOG

De medewerker in het zonnetje

Tegenwoordig maak ik me nogal druk over alle verandertips die ik voorbij zie komen. Met de beste bedoelingen slingeren mensen ze hun netwerk in. Begrijp me niet verkeerd: ik begeleid zelf organisaties in verandering en weet wat de impact van dit soort processen kan zijn. Mijn verbazing stijgt omdat ik steeds vaker in de digitaal voorbij vliegende artikelen lees dat we 'de medewerker mee moeten nemen' en gehoor moeten geven aan de oproep 'ga samenwerken!'.

Dat schetst wat mij betreft het omgekeerde beeld. Net alsof de medewerker niet wil samenwerken of mee wil werken aan de verandering. Stop daar alsjeblieft mee! De verandering en samenwerking is vaak in het belang van de cliënt en komt de begeleiding ten goede. Redenen voor de medewerker om het te omarmen en extra gemotiveerd te zijn!

Medewerkers hebben vaak de beste ideeën en oplossingen die praktisch zijn en pragmatisch kunnen worden geïmplementeerd. Het grootste manco ligt naar mijn mening in het feit dat ze geen begeleiding krijgen of niet de kans krijgen om te worden gehoord. Daarnaast is het nog een uitdaging hoe deze oplossingen te vertalen in onze gekte van administratieve lasten verplichtingen. Ja, ik schrijf verplichting in plaats van verlichting! Want dat is het.

Kijk eens in de spiegel

Ik wil hierbij dan ook een oproep doen aan alle managers, teamleiders en andere leidinggevenden om zichzelf eens uit te dagen! Kijk eens in de spiegel en ga doen wat echt nodig is in je organisatie, je team en voor het individuele belang. Pak je verantwoordelijkheid.

Zo zie je wie er moet veranderen: iedereen dus! We hebben alleen wat kaders nodig. Zorg dat je allemaal hetzelfde doel voor ogen hebt, allemaal dezelfde taal spreekt en iedereen meeneemt in de ambitie die je hebt. Zo komen we tot een mooie gedragsmix, waarbij iedereen zich op zijn gemak voelt, vertrouwen heeft en goed werk aflevert. Naar mijn idee de ideale organisatie waar de cliënt centraal staat.

Ellen Kalkhoven

Interim adviseur bedrijfsvoering en voorzitter van HEAD

Ellen Kalkhoven_311

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Nienke Nieuwenhuizen

1 november 2015

Een heerlijke simplistische manier van kijken naar een zeer ingewikkelde problematiek. Het is nu juist zo moeilijk om te komen tot diezelfde taal, datzelfde doel en dezelfde ambitie met die heldere kaders. Het zeggen of opschrijven is niet genoeg om daar ook te komen! En de aanname dat iedereen hetzelfde bedoeld als je zegt dat je moet handelen in het belang van de client is ook een veel gemaakte fout. Want wat is dat dan; het belang van de client??

Ellen Kalkhoven

3 november 2015

Inderdaad Nienke! Blijven communiceren, verwonderen, verhelderende vragen stellen en er voor zorgen, dat we in gezamenlijkheid hetzelfde beeld uitdragen.

Top