BLOG

Opgeruimd staat netjes

Het VUmc en het AMC hebben één gezamenlijk elektronisch patiëntendossier ingevoerd. Goed initiatief. Na een jaar of twintig bakkeleien mag dat er in Nederland wel eens van komen. Soepel loopt het nog niet bij het VUmc.

Elke dag hopen zich groepjes onrustige patiënten op in de centrale hal van de polikliniek. Lange rijen wachten op medewerkers achter de computer die iedereen moeten voorzien van een nieuw − elektronisch − toegangspasje met barcode. Dat pasje is nodig om in het vervolg de dokter te kunnen bezoeken: twee keer scannen en je bent aangemeld.  

Medisch labyrint

Er wordt een foto gemaakt voor het dossier. Terloops wordt gevraagd of de patiënt thuis ook het eigen epd wil inzien. Uiteraard zegt vrijwel niemand ‘nee’. Het is tenslotte de bedoeling dat je thuis eens rustig kunt grasduinen in de ‘ ins and outs’ van het eigen medische labyrint. Maar wat gebeurt er als je inlogt? De pagina’s blijven behoorlijk leeg. Want het patiëntendossier is nog niet gevuld. 

Het enige dat je zelf kunt doen, is invullen welke medicijnen je gebruikt. Wie op zoek is naar de eigen ziektegeschiedenis, kan niks vinden. Hetzelfde geldt voor de uitslag van het jongste bloedonderzoek. Voorlopig blijft de persoonlijke medische geschiedenis dus een goed bewaard geheim.

Niet de bedoeling

Bij navraag blijkt dat de informatie wel degelijk voorhanden is. De medisch specialist kan alle gegevens inzien. Dat klinkt geruststellend. Maar dat was toch allang het geval? 
Ook de assistente die de afspraken maakt, kan overal bij, wordt verteld. Zij heeft vrije toegang tot het échte elektronische dossier. Compleet met alle digitale overzichten en relevante feiten. “Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ú alles ziet”, luidt de vriendelijke toelichting. Ik moet me vooral geen zorgen maken: op den duur komt er beslist meer informatie in het dossier te staan.

Handen vol 

De medisch specialist op zijn beurt blijkt de handen vol te hebben aan het invullen van het ziekenhuisdossier. Tijdens de afspraak duikt die vaker dan voorheen weg achter het beeldscherm. Begrijpelijk, want er wordt bezuinigd en de arts moet steeds meer administratieve handelingen voor eigen rekening nemen. Verbetering van de efficiency is tenslotte een van de doelen van de zorghervorming.

Dit is pas het begin, wordt er op de werkvloer gefluisterd. Voor je het weet, verliest het dozijn attente mannen en vrouwen in kobaltblauw dat in de centrale hal klaar staat om de patiënten wegwijs te maken zijn baan. En de assistente verdwijnt.

Garantie 

Al jaren ben ik een warm voorstander van het epd. Net als veel andere Nederlanders wil ik de eigen medische geschiedenis graag onder handbereik hebben. Alleen al om medische vergissingen en fouten te voorkomen. Maar wie garandeert me dat de informatie uit het medische verleden voor mij ooit zichtbaar wordt? Dat staat allemaal in het papieren dossier, antwoordt de specialist behulpzaam.

Ik vraag me af of dat papieren archief nog wordt bewaard en wend me tot Google. Om niet letterlijk uit de voegen te barsten, wordt het archief van het VUmc gescand. Eens in de zoveel tijd worden oudere papieren dossiers vernietigd, meldt een negen jaar oud bericht. 

Opgeruimd staat netjes. Daar kan ik het voorlopig mee doen.

Willem Wansink
Publicist

Willem Wansink_311

 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Armand Girbes

28 mei 2016

Het is heel eenvoudig: de patiënt moet toegang hebben tot (vrijwel) alle onderdelen van het medisch dossier. De patiënt en arts zijn de partners die samen de beste zorg en behandeling voor de patiënt moeten zoeken. Het is geweldig als de patiënt het dossier ook kan controleren en informatie kan toevoegen. De patiënt moet wel accoord zijn met alles te kunnen zien, want dat betekent ook met meer onzekerheden omgaan. Niet iedere patiënt wil dat en daar moet ook oog en ruimte voor zijn. Als arts heb ik wel de behoefte om de mogelijkheid te hebben aantekeningen/instructies te kunnen maken tbv optimale zorg die alleen voor de zorgprofessionals zijn te zien.
Wat betreft het EPD: het EPD moet zodanig zijn dat het de arts/verpleegkundige en de patiënt helpt, helpt ten behoeve van een beter resultaat voor de patiënt van nu en die van de toekomst. Het EPD zou niet primair voor managerial zaken moeten zijn. Wat dat betreft hebben we nog veel uitdagingen.

Top