BLOG

Nederlanders geven ziekenhuizen een 7,4

"Nederlanders hebben vertrouwen in de Nederlandse ziekenhuizen." Deze kop zult u niet snel in de media terugzien. Maar toch is het zo, want dit blijkt uit onderzoek dat Newcom dit voorjaar namens onze branchevereniging heeft gedaan.

We weten dat de zorg in Nederland van hoge kwaliteit is. Maar wordt dit door consumenten en patiënten ook zo beleefd? Wat wordt belangrijk gevonden? En hoe wordt men geïnformeerd? Door feiten uit onderzoek, het nieuws, de politiek of misschien wel door de jaarlijkse ranglijsten met 'beste ziekenhuizen'? Het regelmatig bevragen van patiënten en burgers, zoals in dit onderzoek is gedaan, biedt inzicht.

We kunnen tevreden zijn met de resultaten want 69 procent van de Nederlanders heeft heel veel vertrouwen in de ziekenhuizen. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,4, net zoals in 2013 toen het eerste onderzoek werd gehouden. Op de vraag wat goede ziekenhuiszorg inhoudt, geven de ondervraagden vooral aspecten aan als hygiëne, resultaat van de behandeling en patiëntveiligheid. Uitleg over de behandeling, respect en begrip voor de patiënt zijn uiteraard ook elementen die  meewegen in het oordeel van de patiënt. De boodschap: organiseer het proces strak en veilig, maar zie de individuele patiënt ook écht staan.

Beleving van patiënten

Ziekenhuizen doen al veel als het gaat om de beleving van patiënten. Van voorlichtingsfilmpjes voor operaties tot aan goede bewegwijzering, en van een vriendelijke ontvangst door medewerkers of vrijwilligers tot aan de actuele wachttijden tonen op een scherm in de ontvangstruimtes. En laten we wel wezen: niemand gaat echt graag naar het ziekenhuis en iedereen wil goed behandeld worden en daarna zo snel mogelijk weer weg. Uiteraard kunnen we leren van andere branches en dat gebeurt ook al volop. Neem bijvoorbeeld Schiphol. De luchthaven wil reizigers een zorgeloos en aangenaam begin van de reis bieden en doet dit onder meer door een wereldwijd geroemde luchthavenbewegwijzering. Ook over de inrichting - van horeca tot met de schoonmaakkarretjes met tulpendesign - is goed nagedacht en zo zorgt Schiphol voor die positieve beleving.

De gemiddelde Nederlander laat zich trouwens niet erg beïnvloeden door top-100-lijstjes zoals in het AD en Elsevier en meningen van opiniemakers op sociale media. Ook inzicht in de prijs van de behandeling en de maaltijden in het ziekenhuis hebben een beperkte invloed op hoe de kwaliteit van zorg wordt beoordeeld. Kortom de Nederlander bepaalt zelf wel wat goed voor hem is. Heel verfrissend, zo’n onderzoek.

De resultaten uit het onderzoek zijn online te lezen.

Margot van der Starre

Directeur van de NVZ

Margot

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Frank Conijn

8 augustus 2016

Top 100-lijstjes van het AD en Elsevier zijn, in ieder geval waren, zeer onbetrouwbaar. Zo zette het AD eens het Antonie van Leeuwenhoek, algemeen beschouwd als een van de beste zo niet het beste kankerziekenhuis van Nederland, op ong. plaats 100 van de 150. Op basis van ondeugdelijke criteria.

En Elsevier zetten het Meander Medisch Centrum in Amersfoort eens op plaats 1, terwijl dat een paar jaar later flink op de vingers getikt werd door de IGz wegens onvoldoende infectiepreventie. Wat in de top 5 staat van belangrijkste kwaliteitscriteria van patiënten.

Toch ook een kritische kanttekening bij het blog van mw. Van der Starre. Een 7,4 is op zich een mooi cijfer, maar het is het gemiddelde. Als de spreiding loopt van 5,4 tot 9,4, zijn er toch heel wat ziekenhuizen die slecht uit de bus komen.

De kwaliteit zal dus toch inzichtelijk gemaakt moeten worden. En dan niet slechts per ziekenhuis, maar per ziekenhuisafdeling dan wel (soort) aandoening. Zo staat de Dementiepoli van het VU zeer goed bekend, maar kun je vraagtekens bij de longafdeling. Kon je dat in ieder geval, gezien de ernstige personele conflicten die er waren.

Oscar Lopes Cardozo

12 augustus 2016

Wij van WC Eend bevelen WC Eend aan! Het zoveelste onderzoek gefinancierd door de branchevereniging dat aangeeft dat het in de branche niet zo slecht gaat. Volkomen oncontroleerbaar, netjes uitgevoerd door een duur adviesburo. Zonde van het geld.

Top