Tech

Van 77 naar 2 mede dankzij ICT

Wij trokken het afgelopen jaar veel aandacht met onze topklassering in de jaarlijkse AD Ziekenhuis Top 100. Binnen een jaar stegen we met het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) van plaats 77 naar 2. Is onze zorg binnen een jaar zó ontzettend verbeterd? Nee. We hebben onze prestaties dankzij ICT vooral veel beter inzichtelijk gemaakt.

Eén ding wil ik graag bij voorbaat benadrukken: we zitten in Beverwijk niet op een roze wolk omdat we volgens deze ranglijst het op een na beste ziekenhuis van Nederland zijn. We beseffen dat dit soort ziekenhuisranglijsten niet alleszeggend zijn omdat ze slechts een deel van de IGZ-kwaliteitsindicatoren onder de loep nemen. En hoewel wij dit jaar niet onfortuinlijk waren met de indicatoren die het AD uitlichtte, is het zeker geen toeval dat we juist nu hoog scoren.

ICT is succesfactor

Het belangrijkste voor een goede score doen we in Beverwijk al heel lang: kwalitatief goede zorg leveren. Toch durf ik als manager ICT het succes mede te claimen van onze tweede plaats. Meerdere indicatoren waarop we goed scoren, hangen direct samen met de implementatie van het verpleegkundig dossier in ons EPD. Gegevens worden hierdoor niet meer op papier geregistreerd, maar direct aan het bed van de patiënt digitaal vastgelegd. En dat maakt een wezenlijk verschil. ICT heeft een steentje bijgedragen.

Dankzij het EPD worden onze prestaties niet alleen beter en vollediger vastgelegd, ze zijn vervolgens ook veel makkelijker uit het EPD te trekken. Een ander mooi ICT-voorbeeld is onze verpleegkundige monitor. Dit scherm is voor iedereen op de afdeling zichtbaar en toont realtime de afgeronde en nog uit te voeren taken. Pas als alle rode bolletjes groen zijn, kun je naar huis. Dit is feilloos ingevoerd in het werkproces van de verpleegkundigen en stimuleert en motiveert ze om werkzaamheden goed en tijdig af te ronden.

Mensenwerk

Ik overschat de rol van ICT niet. Ik beweer ook niet dat ICT de kwaliteit van onze zorg enorm heeft verbeterd. Kwaliteit van zorg draait om een goed gesprek met de specialist of een goede behandeling op de verpleegafdeling of OK. Mensenwerk maakt zorg goed. ICT is er om dat mensenwerk zo goed mogelijk te ondersteunen. Het zorgt dat zorgverleners op het juiste moment over de juiste tools beschikken om hun werk optimaal te kunnen uitvoeren.

Maar ICT moet ook zeker niet worden onderschat. Want draai het eens om: zou het RKZ zónder verpleegkundig dossier in ons EPD zo hoog zijn geëindigd in het AD-klassement? Ik denk het niet. Terwijl we dezelfde kwaliteit zorg hadden geleverd. Maar die goede prestaties waren dan niet naar voren gekomen in de kwaliteitsindicatoren en waren dus onzichtbaar gebleven voor de AD-onderzoekers. Net als de jaren daarvoor.

Geen 'one day fly'

Gekscherend heb ik de vraag de afgelopen tijd al voorbij horen komen: gaat het RKZ volgend jaar voor plaats nummer één in de AD Ziekenhuis Top 100? Nee, dat is niet realistisch. De volgende keer worden andere indicatoren uitgelicht, waarbij waarschijnlijk ook andere ziekenhuizen bovengemiddeld presteren. Daarentegen verwacht ik ook niet dat we een 'one day fly' zijn. Het is ons reële streven om een stabiel top 10-ziekenhuis te worden.

Dit soort ranglijsten zijn echter niet onze drijfveer. We richten ons primair op het leveren van goede zorg. Natuurlijk presteren onze beroepsgroepen stuk voor stuk graag goed ten opzichte van hun vakgenoten in andere ziekenhuizen. Als ziekenhuis kijken we continu waar en hoe we de zorg kunnen verbeteren. Stel dat een specifieke beroepsgroep onder het landelijke gemiddelde presteert op het gebied van infecties of heroperaties: dan richten we ons op zorgmaatregelen om dié punten te verbeteren. Die aanpak vertaalt zich in nóg betere zorg en dan volgen de goede scores vanzelf. Nou ja, niet vanzelf dus. Met dank aan ICT!

Theo Jacobs,

Manager ICT bij het Rode Kruis Ziekenhuis

Theo Jacobs_311

1 Reacties

om een reactie achter te laten

D G o

22 januari 2017

Volgens mij is de grote stijging een 'vandenheuvel-effect' dat zal langer doorklinken, toch?

Top