Finance

De zorg heeft meer netwerk-momenten nodig

Moeten we het in de zorg zo gaan doen als in het bedrijfsleven? Nee, dat lijkt me zeker niet. Maar we kunnen best wat meer tijd vrijmaken om met elkaar te netwerken.

U kent het vast wel van een vriend(in) die op een verjaardag roept weer een netwerkborrel te hebben bij een leuk bedrijf. Vaak zijn deze netwerkborrels ook bij grotere events. Een groep klanten meevragen tijdens een voetbalwedstrijd in een skybox is geen uitzondering en een reisje naar het buitenland komt ook voor. Tja, en dat mag uiteraard wat kosten. In de zorg zien we dit veel minder of eigenlijk bijna niet terug.

De redenen die hiervoor worden gegeven laten zich raden. Zo zijn de marges in de zorg veel lager zijn dan in het bedrijfsleven. Ook is het nog eens zo dat we in de zorg niet echt klanten hebben waaraan we een product verkopen en die sterk kunnen beïnvloeden door hen uit te nodigen voor een event. Tenslotte is het uiteraard gemeenschapsgeld en daar dienen we verantwoord mee om te gaan.

Wat levert het op?

Allemaal legitieme redenen en het klinkt allemaal logisch. Maar het contrast is soms wel erg groot. Moeten we dit in de zorg zo gaan doen als in het bedrijfsleven? Nee, dat lijkt me niet. Maar we kunnen best wat meer tijd vrij maken om met elkaar te netwerken.

Zowel binnen als buiten het eigen bedrijf kan netwerken nu hebben. Binnen het bedrijf kun je meer begrip voor elkaar kan creëren, maar ook de juiste mensen voor de juiste opgaven vinden. Als je meer kan sparren met elkaar wordt het werk ook leuker. 

Buiten het eigen bedrijf kunnen we kennis met elkaar te delen en van elkaar te leren. Dit kan tot nieuwe inzichten leiden die we weer in ons eigen bedrijf kunnen toepassen. Een goed netwerk kan er bovendien voor zorgen dat je sneller het juiste personeel kan vinden. Zeker handig in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt. Vaak ook sneller en zeker goedkoper dan een advertentie zetten. 

Tijd vrijmaken kost tijd

Het vrijmaken van tijd hiervoor lijkt tijd te kosten, maar vaak levert het uiteindelijk tijd op en financieel hoeft het helemaal niet veel te kosten.

Uiteraard is het wel zo dat het netwerken de ene persoon wat meer dan de andere persoon in de genen zit. Maar tussen iets doen en niets doen zit een groot verschil.

Binnen de zorg zijn diverse initiatieven waarin dit tot uiting komt. Zo is er voor de financials in de zorg een jaarlijks congres, het HEAD-congres, waarin enerzijds kennis wordt gedeeld, maar u anderzijds ook diverse netwerkmomenten kunt benutten. Dit congres heeft bij mij persoonlijk geleid tot vele contacten welke ik de afgelopen jaren heb hunnen inzetten tot kennis verkrijgen en kennis delen.

Leon van der Wilk

Groepscontroller bij Parnassia en voorzitter HEAD sector ggz

Leon van der Wilk_311

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Sjors van Leeuwen

19 maart 2017

Samen komen we verder. Voor marketing- en communicatieprofessionals in de zorg is er sinds 2004 het Zorgmarketingplatform (www.zorgmarketingplatform.nl). Voor iedereen toegankelijk die geinteresseerd is in markt- en klantgericht ondernemen in de zorg en graag zijn kennis en ervaring wil delen.

Top