BLOG

Naar de dokter bij je koffietentje

In plaats van op een overvolle zaterdag de stad in te gaan, koopt u waarschijnlijk steeds vaker uw kleding online, vanuit uw luie stoel. Ook vakanties boeken, bankzaken en taxi's regelt u steeds meer met behulp van de smartphone in uw broekzak. Het vergt dus geen hele speciale helderziende gaven om te voorspellen dat een dergelijke ontwikkeling ook in de gezondheidszorg zal gaan plaatsvinden.

Toch, als het een doktersbezoek betreft, maakt u vaak wel nog telefonisch of per fax een afspraak, en daarna reist u nog wel fysiek naar het ziekenhuis. Daar moet u vervolgens lang zitten in een wachtkamer tot u aan de beurt bent…, want ja, zo hoort dat in de zorg. Want in een een ziekenhuis zijn alle hightech benodigdheden tenminste aanwezig, toch? Maar hoeveel hightech wordt er ingezet bij het gemiddelde polibezoek aan de medisch specialist? Hoeveel onderdelen van uw patient-journey moeten werkelijk plaatsvinden in dat grote en machtige ziekenhuisgebouw?

Persoonlijk contact

Ik denk dat persoonlijk contact tussen zorgverlener en patiënt in vele gevallen erg belangrijk is, vooral bij moeilijke situaties. Dat kan een slecht nieuws gesprek zijn, maar ook shared decision making met de patiënt en diens familie daar waar er vele verschillende behandelopties zijn. Ook uitslagen zijn vaak verstandig om persoonlijk te bespreken met de patiënt, want je weet van te voren niet of de uitslag goed of slecht zal zijn!

Hoe prettig zou het zijn voor de patiënt als de dokter naar hem of haar toe komt indien persoonlijk contact inderdaad belangrijk is? Bijvoorbeeld naar een gezondheidscentrum in de buurt? En zou het dan niet fijn zijn als dat een prettige omgeving is met lekkere koffie, waar je ook kunt werken met je laptop? En zou het niet fantastisch zijn als je op diezelfde plek ook kunt sporten? En waar je inkopen kunt doen voor gezonde voeding?

Third place

Er is gelukkig steeds grotere aandacht voor positieve gezondheid, en voor het belang van een gezonde leefstijl ter preventie van veel medische problemen. Dat geeft wat mij betreft een prachtige kans voor Gezondheidscentra in de zeer brede betekenis van dat woord! Ik zie een Gezondheidscentrum voor me waar je een heerlijke smoothie kunt drinken terwijl je bij kletst met vrienden, waar je sportlessen kunt volgen, waar je je afspraak met je gezondheidscoach hebt, waar je huisarts praktijk houdt en waar je de afspraak met de medisch specialist kunt plannen. Dit sluit aan bij wat de Amerikaanse stedelijk socioloog Ray Oldenburg the third place noemt: Een toenemende behoefte in de maatschappij aan een plek naast thuis en het werk, die in je leven betekenis heeft.

Dus in dit denkmodel is er, als je een persoonlijke afspraak hebt met je arts, ook met je medische specialist, voldoende tijd en aandacht voor het consult, liefst in een prettige omgeving dichtbij huis. Deze tijd en aandacht komt vrij door daar waar mogelijk, een afspraak met de dokter per video-conference of telefonisch af te handelen. Als er aanvullend onderzoek moet plaatsvinden, dan kun je daar een afspraak voor maken met het lab of diagnostisch centrum in de buurt of in het ziekenhuis, maar op een tijdstip dat jou uitkomt als patiënt, bij voorkeur met ook mogelijkheden in de avonden en in het weekend.

Kortom, persoonlijke contacten tussen zorgverlener en patiënt zijn heel erg belangrijk. Maar deze hoeven echter lang niet altijd in het klassieke ziekenhuisgebouw plaats te vinden. Laten we daar creatief in worden!

Fenna Heyning

Directeur STZ

Fenna Heyning_311

 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Fred van Eenennaam

14 september 2017

Terecht punt dat hier wordt gemaakt. De zorg meer inrichten vanuit de vraag van de patient i.p.v. vanuit het zorgaanbod helpt in het patiënt gerichter denken van zorgverleners.

Top