Tech

Samenwerken in de zorg in 2018: een kwestie van driehoekjes

De zorg maakt – gelukkig – steeds meer gebruik van samengestelde systemen en oplossingen. Voorheen waren de systemen vaak nog geïsoleerd, waardoor de dynamiek van de hedendaagse ICT onherroepelijk aan ze voorbij ging.

Het werd voor leveranciers steeds relevanter om aansluiting te zoeken bij andere partijen in het zorg-ecosysteem, zowel uit het oogpunt van efficiency als uit financieel perspectief. En vooral: vanuit het belang van de zorgconsument.

Neem bijvoorbeeld een zorgconsument die langer zelfstandig moet blijven wonen. Deze ziet zowel zijn sociale als zijn zorgbehoefte veranderen. Zijn sociale netwerk en zijn zorgnetwerk komen steeds dichter bij elkaar te liggen en raken op een gegeven moment met elkaar verweven. Juist op dit snijvlak kan zorgtechnologie een glansrol spelen: als facilitator van samenredzaamheid, van een hogere kwaliteit van leven en van vitaliteit. Zowel in de thuissituatie als in een professionele setting.

Inmiddels realiseerden zorgondernemers, die hun systemen breed willen aanbieden, zich dat die samenwerking staat of valt met afspraken over validatie en kwaliteit; die zijn cruciaal om slimme apparaten, systemen, apps en applicaties goed met elkaar te laten communiceren. Die inzichten bleken de voedingsbodem voor menig samenwerkingsplatform waar technologieën, processen, bedrijven en mensen met elkaar in verbinding gebracht worden.

Grote stappen

We hebben nog een behoorlijke weg te gaan. Maar de zorg is de laatste jaren onmiskenbaar professioneler en efficiënter geworden. En ook in 2018 zullen we met zijn allen weer grote stappen kunnen maken. De verschillende samenwerkingsplatformen zullen volgens mij een belangrijke accelerator worden in dit proces. Op één voorwaarde: dat ze niet verzanden in afspraken met betrekking tot validatie en kwaliteit alleen.

Platformen moeten hun leden wat mij betreft er vooral toe aanzetten hun handen uit de mouwen te steken. In lijn met de afspraken en regels, maar wel met concrete voordelen als resultaat. Niet alleen voor de partners zelf, maar ook voor hun klanten. Om het bovengenoemde platform weer als voorbeeld te nemen: dankzij de samenwerking is het mogelijk systemen te koppelen met behoud van ondersteuning van de fabrikant, en bestaande koppelvlakken van de klant zonder extra kosten te laten functioneren. Een zorgorganisatie, om nog iets concreter te worden, kan dus rustig blijven doordraaien op de software waaraan ze gewend is. En dat met de garantie dat zij een toekomstbestendige oplossing in huis haalt. Want het soort platform waar haar oplossing vandaan komt, is opgericht met één doel: innovatie realiseren door samenwerking.

Steeds meer partijen zien in dat de gezondheidszorg de komende jaren alleen betaalbaar zal kunnen blijven door een efficiëntere manier van werken over de hele linie, en dat techniek daarin ondersteunend kan zijn. Open standaarden en partnerships met technologische marktleiders zijn hierin cruciaal; zij bieden zowel de fabrikant als de afnemer de zekerheid dat de producten die volgens die visie ontwikkeld en aangeschaft worden een toekomst vaste en technologisch hoogwaardige basis in zich hebben.

Pieter Rahusen

Manager marketing & business development bij Eurocom Group

Pieter Rahusen_311

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top