Tech

Patiënten willen geen dokter zijn

De eerste HIMSS Europe 2018 zit erop. Ik zeg: een groot succes. Op de laatste dag was het thema 'van afwachtende patiënt naar bedreven gezondheidsconsument'.

Of ze nu boodschappen doen, schoenen kopen, een theaterticket boeken of de fysiotherapeut bezoeken, mensen consumeren de meest uiteenlopende diensten en producten binnen een digitale context. Digitalisering geeft ze de middelen en macht om die diensten en producten naar eigen inzicht samen te stellen, mee te nemen, te consumeren. De consument heeft de regie, de leverancier levert en innoveert om aan nieuwe wensen te voldoen.

En zo, is de verwachting, gaan we ook zorg consumeren. Patiënten willen dat! Ze willen actief betrokken zijn, weten wat er speelt, zelf keuzes maken, zelf (mee­)bepalen. De zorgverlener, ook een consument, heeft geen 'alleenrecht' meer op hoe welke zorg geleverd wordt. Vanuit de dialoog zoeken ze samen naar de beste aanpak en verdelen ze de verantwoordelijkheden. Ze groeien naar elkaar toe, bouwen aan vertrouwen. En ICT is een krachtig hulpmiddel hierbij. De kansen zijn ongelofelijk. Dat zie ik op deze conferentie overal terug.

Techniek en vertrouwen

Interessant gegeven vind ik dat de gemiddelde patiënt (bestaat die?) klaar is om techniek en vertrouwen in mensen te combineren. ze geloven in techniek. Ze vinden het relevant! De huisarts die meekijkt met de smartwatch van de patiënt. Graag! Patiënten willen geen dokter zijn, geen diagnoses stellen. Ze willen vertrouwen in het zorgproces. Ze geven de arts toegang tot hun leven en in ruil consumeren ze de beste zorg die ze kunnen krijgen.

Vraag tijdens een presentatie: "Waarom willen patiënten toegang tot hun eigen files?" Gaan ze de dokter controleren, toetsen of het allemaal wel klopt? Nee, het is een gevoel van gelijkwaardigheid: kennis delen, samenwerken aan je gezondheid. Wederzijds vertrouwen. De markt is nu bezig met standaarden voor de uitwisseling van informatie. Hard nodig. Zolang de digitale röntgenfoto niet makkelijk te delen valt, kunnen we niet zonder de analoge versie. Zie mijn eerdere blog.

Blended care

De term 'blended care' valt. Toegang tot files, de patiënt volgen en thuis medische aandacht geven, 24/7 in contact met een zorgteam. Nog eentje: digitale therapie. Een nieuwe ontwikkeling waarin we met apps en andere technologische innovaties zoals gaming en VR, gezondheidsverbeteringen proberen te behalen.

Zo bouwen we echte zorg op, waar de patiënt van nu op hoopt en de zorgconsument van morgen op rekent. Minder dan 20 procent van de mensen heeft momenteel toegang tot virtual health. Er is dus nog veel te winnen.

En nu?

Tot zover de vergezichten. De grote vraag die bij mij, en vele deelnemers aan deze conferentie, blijft hangen is simpel: hoe gaan we dit realiseren, hoe gaan we van die ontevreden patiënt een tevreden zorgconsument maken? Dat leert HIMSS Europe mij ook: ga aan de slag met wat je nu hebt. Wacht niet. Zoek het dichtbij, in de regio, bij jezelf.

We kunnen veel leren van andere industrieën, zoals de online bankwereld die nieuwe kanalen zoekt en vindt. Ik hoor verhalen over mooie initiatieven: apps voor rugpijn, voor depressie (moodpath) en in de USA voor miljoenen hiv-patiënten. Zij kunnen meer thuis blijven en toch geholpen worden.

Volgend jaar

Ik heb het al eerder gezegd: we moeten de zorg opnieuw bedenken, vanaf het begin en met de patiënt centraal. Met toegang tot patiënten-files en digitalisering alleen komen we er niet. We moeten kennis over mensen en kennis over techniek bij elkaar brengen. Patiënten willen 'customization', net als alle consumers dat willen. De helft van de patiënten is nu niet tevreden hiermee. Verder is er natuurlijk veel geld nodig, initieel geld. Maar dat is niet nieuw. Dat zal ik volgend jaar zeker weer horen.

Volgend jaar, ik ga absoluut. HIMSS Europe zit veel dichter dan HIMSS USA op onze markt, op onze dagelijkse praktijk en die van onze klanten en hun cliënten, patiënten. Zorgconsumenten moet ik zeggen. Laten we daarmee beginnen. Het beestje bij zijn naam noemen. Zorgconsumenten. En ze willen long-life care. Ook na volgend jaar.

Niels van Peer
Commercieel Directeur van RAM Infotechnology

Niels van Peer_311 

2 Reacties

om een reactie achter te laten

IdR

6 juni 2018

Wie heeft bedacht dat patiënten in de rol gedrukt willen worden van ‘bedreven gezondheidsconsumenten’? Wanneer waren zorgverlener en patiënt ooit zover van elkaar verwijderd dat de tijd aangebroken zou zijn dat ze ‘naar elkaar toe moeten groeien’ en ‘de dialoog moeten zoeken’ en ‘verantwoordelijkheden moeten verdelen’? Wie heeft dat onderzocht? Waar zijn de degelijk onderbouwde onderzoeken waarin dit soort aannames gestaafde feiten zijn geworden? Waren de voormalige ziekenfondspatiënten werkelijk zo enorm ontevreden? Voelden ze zich werkelijk zo tekort gedaan omdat hun dokter hun gewoon een recept gaf zonder eerst alle opties te bespreken en omdat ze geen inzage hadden in de patiëntenkaart die de dokter van hen bijhield? Gaan die voormalige ziekenfondspatiënten nu allemaal jubelen omdat ze weliswaar heel veel meer geld aan zorg kwijt zijn, maar nu eindelijk gezien worden als mondige, digitaal vaardige zorgconsumenten met volop keuzevrijheid in een nieuwe wereld van ‘ongelofelijke kansen’? Beste Niels van Peer, hoe duur was deze conferentie, bezocht door duur betaalde medewerkers die weer een dag afwezig waren van hun werk op de werkvloer en aandacht voor de patiënten? Iedereen die op de werkvloer met patiënten werkt, weet wat patiënten echt willen: betaalbare, betrouwbare zorg en een goede arts/hulpverlener die zij kunnen vertrouwen en naar wie zij niet eerst uitgebreid op zoek hoefden te gaan, maar die er staat als ze die nodig hebben. Zij willen patiënt zijn en zij erkennen het ongelijkwaardige expertiseverschil tussen hen en de zorgverlener, want juist voor die expertise kwamen ze. Ooit was de zorg een zaak tussen arts/verpleegkundige en patiënt. Daar zijn de bedrijfseconomen, bureaucraten, boekhouders en ICT-technici als machtige partijen aan toegevoegd. Er is één beroepsgroep die tot nu toe buiten beeld gebleven is, maar heel hard nodig is om mee te denken over de nieuwe wereld van ‘blended care’, ‘customization’ en digitalisering. Dat zijn de filosofen aan onze universiteiten: de denkers, die als eerste alle drogredeneringen uit de bevlogen verhalen halen op conferenties over wat patiënten willen. Recruteer die hoogleraren filosofie, nodig ze uit voor denktanks en voor al die conferenties, vraag hun wat ze denken van de wereld van nu. Laat hen aan het woord. En dan gaat niemand meer met de vraag naar huis: “Hoe gaan we dit realiseren, hoe gaan we van die ontevreden patiënt een tevreden zorgconsument maken?” Een consument bestelt bij bol.com. Een zorgvrager wil gewoon patiënt zijn en ‘de patiënt’ was doorgaans gewoon tevreden, maar is vooral heel ontevreden geworden over zijn steeds leger wordende portemonnee: de conferentie wordt duur betaald.

Niels van Peer

6 juni 2018

Beste IdR,

Dank voor je reactie. De HIMSS in Barcelona was een congres over Zorg & ICT waar vele patiënten aan het woord kwamen. Patiënten die ook betaalbare, betrouwbare zorg willen en een goede arts/hulpverlener die zij kunnen vertrouwen. Een congres als dit blikt vooruit en dan hoor je juist van zorgconsumenten dat zij meer willen zijn dan 'gewoon' patiënt. Liever vandaag dan morgen.

Niels van Peer

Top