BLOG

Master of disaster

Heel wat managers in de financiële dienstverlening lopen momenteel ontredderd rond. De kredietcrisis ondermijnt al hun houvast. Psychologen krijgen opeens nieuwe klanten van mannen (want dat zijn het meestal) met grote ego’s die plotsklaps moeten ervaren dat ze klein en nietig zijn en hun hand moeten ophouden bij de overheid. In de Financial Times is de beste columniste, Lucy Kellaway, een hilarische brievenrubriek begonnen volgens de formule van onze welbekende Lieve Mona in de Story, waar gefingeerde bankiers (of hun partner) hun problemen uit het alledaagse leven kunnen voorleggen.

Persoonlijke impact

Tijdens oudejaarsavond hadden mijn vrouw en ik een vrolijke avond met een bevriend Duits echtpaar, bestaande uit de vroegere leadzangeres van een bekende Duitse punkband en haar man, professor doctor doctor in de oncologie. Uiteraard kwam ook de toestand in de wereld uitgebreid aan bod. Immers, wat is een beter moment dan oudjaar. Op die avond ontstond een mooi idee, bijna zo mooi als Lieve Mona voor zakenlui. Het begon met de constatering dat nogal wat bankiers oog in oog met het kredietdrama opeens blinde paniek krijgen. Ze raken in een persoonlijkheidscrisis, waan en werkelijkheid raken verward. Een ingrijpende professionele gebeurtenis heeft diepe persoonlijke impact. Bankiers kunnen hier leren van artsen. In veel medische vakgebieden is een ingrijpende gebeurtenis juist dagelijkse kost. Artsen gaan met drama’s anders om dan zakenlui. Een dokter die elk trauma bij een patiënt mee naar huis neemt is binnen de kortste keren afgebrand.

Leerschool

Bankiers kunnen hier wat leren van dokters. Het programma Master of Disaster was snel bedacht. Laat Michel Tilmant, Maarten Dijkshoorn en niet de vergeten de mindere goden die de echte klappen opvangen eens een stevig programma in een ziekenhuis meelopen. Een dagje slecht nieuwsgesprekken met een oncoloog, een vrijdagavond spoedeisende hulp in de grote stad, een blokje traumachirurgie… Niet alleen zullen ze ervaren dat in een ziekenhuis nogal hard gewerkt wordt (het dedain van sommigen mag wel eens worden weersproken). Maar vooral kunnen ze leren omgaan met echte ‘disaster’. Voor een compacte cursus ‘Master of Disaster’ is het ziekenhuis een uitstekende locatie.

Onvermogen

Misschien kunnen de bankiers de zorgsector een wederdienst leveren. Waar ze zelf een lesje kunnen leren over de impact van een crisis op de eigen ik, kunnen ze zorgprofessionals leren hoe te voorkomen dat een crisis een relatie verstoort. Mijn grootste verwondering in de ziekenhuiswereld is nog steeds het volstrekte onvermogen dat veel dokters hebben in het beheerst ‘escaleren’ van problemen. In mijn vorige baan, als directeur van een verzekeraar, vond ik het escaleren van conflicten een van de meest leerzame ervaringen. Als iets niet goed gaat, begin je met het benoemen. Dat is in de zorg al niet vanzelfsprekend (want we zijn autonoom, nietwaar?). Maar als het dan gebeurt en een dokter er geen raad mee weet, dan komt het vaak meteen bij een Raad van Bestuur. En niet zelden met veel emotie. Daarmee is het bij voorbaat onmogelijk om een beoordelingsfout die dan gemaakt kan worden nog te corrigeren.

Omgaan met rampen en conflicten is een kunst. Zorg en zakenleven kunnen daar nog veel van elkaar leren.

Hugo Keuzenkamp

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top