BLOG

Zorg-ict moet net zo makkelijk worden als pinnen aan tafel

We weten als zorgprofessionals veel van de zorg, maar weinig van ICT. Om van ICT in de zorg een succes te maken moeten we uit onze eigen silo’s stappen en de samenwerking aangaan met slimme partijen buiten onze sector.

Twee weken geleden was ik voor het eerst naar het Amerikaanse HIMSS congres, het congres over het neusje van de zalm op het gebied van technologie in de zorg. De eerste avond begon al met een ontnuchterende ervaring: na het diner in een restaurant vroegen we als echte Nederlanders om de rekening te splitsen over ons vieren. Natuurlijk kon dat, zei de ober. Maar betalen aan tafel met een mobiel pinapparaat, nee, dat kon niet. "Dat hebben we nog niet hier in Florida", zei hij.

Ik was geschokt, op nog geen 500 meter afstand stond de beursvloer helemaal vol met de allernieuwste technische snufjes!!! Dit illustreert voor mij de rode draad van dit congres: zolang we binnen onze eigen silo's ons richten op puntoplossingen, zullen we niet komen tot echte verbeteringen voor de patiënt.

Als ziekenhuizen spenderen we heel veel van onze energie aan het elektronisch patiëntdossier (epd), en ook al brengt dat veel goeds, zorgprofessionals hebben veelal het gevoel dat het epd hun leven juist moeilijker maakt. Er wordt heel veel geklaagd, maar daardoor vergeten we verder te denken, we vergeten om verder te denken dan het epd alleen.

Externe partijen als Google, Microsoft en Philips hebben inmiddels haarfijn geanalyseerd hoe onze zorginstellingen werken. Zij hebben ook de lacunes benoemd en daar ICT oplossingen voor bedacht. Het epd gaat maar over 10 procent van alle zorg. Het wordt tijd dat we ons gaan richten op de andere 90 procent. Naadloze zorg noemt Philips het, dwars door alle silo's heen. "Building an ecosystem that works, with the human at the heart " aldus de president van HIMSS.

Banken, airbnb, uber en bol.com, maar ook de grote tech big five weten ontzettend goed hoe ze het voor hun klant makkelijker en beter kunnen maken. Wij als zorgprofessionals weten heel veel van goede zorg, maar nog te weinig van ICT. We laten het ons overkomen dat digitalisatie binnen onze sector mijlenver achterloopt. Het kan toch niet langer zo zijn dat je als patiënt betere digitale service en hulp krijgt als je een paar schoenen wilt kopen dan wanneer je medische hulp nodig hebt?

Ik kijk er naar uit om de fantastische technische hoogstandjes die we al hebben in de zorg, zoals endoscopie, laserlichtmessen en robotchirurgie, uit te breiden naar geweldige, klantgerichte ICT. Laten we gaan samenwerken met de slimme partijen buiten de zorg. Laten we met elkaar er voor zorgen dat je juist voor medische zorg de beste ICT tot je beschikking hebt, beter dan die voor schoenen, bankieren of een hotelkamer boeken.

Fenna Heyning

Directeur STZ en internist-hematoloog

Fenna Heyning_311

---

Skipr en de Dutch Delegation - VMBI en Nictiz - brengen de nieuwe inzichten die ze van 10 tot en met 15 februari opdoen tijdens de HIMSS19 in Orlando, Florida naar Nederland. Op woensdagmiddag 13 maart kunt u in de Utrechtse Jaarbeurs deelnemen aan Health Tech Highlights.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Han Janssen

10 maart 2019

Helemaal eens Fenna! Met ICT in de zorg valt nog veel te winst te behalen. Een mooi voorbeeld hiervan is het Flevoziekenhuis. Op de longpoli loopt momenteel een proef met de Flevo behandelcoach App, onder de noemer; "Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan". Bekijk de video (2min) met alle gebruikerservaringen: https://www.youtube.com/watch?v=7saG54eE5FM

Top