BLOG

Van recenseren kun je leren

Een poosje geleden was ik te gast in het ziekenhuis waar ik vroeger als manager werkte. Ik sprak daar een oud-collega, zij werkt als marketeer op de communicatieafdeling. Ik gaf haar een kaartje van ZorgkaartNederland.nl met een korte uitleg. Ze reageerde in een reflex: ‘Ja, dat heb ik gezien en ik was daar niet blij mee!’. Waarschijnlijk heb ik wat verbaasd gekeken. Meteen daarna corrigeerde ze zichzelf. “Tja, dat is natuurlijk wel de nieuwe wereld’.

Bereik mond-tot-mondreclame

In ‘de nieuwe wereld’ zijn ervaringen van anderen belangrijk. Nu is dat op zich niet  nieuw. Op verjaardagsfeestjes luisteren we graag naar verhalen over het nieuwe restaurant in het dorp, of de prachtige vakantiebestemming. Mond-tot-mondreclame is nog steeds de beste reclame. Wel nieuw is de schaalgrootte. We hoeven ons niet meer te beperken tot de eigen kring. Op het internet worden ervaringen gedeeld met grote groepen anderen. Zo kunnen we op iens.nl lezen wat gasten van restaurants vinden en op zoover.nl staan inmiddels meer dan een miljoen vakantiebeoordelingen. Het concept is simpel maar doeltreffend; een cijfer en een klein persoonlijk verhaaltje. Dit geeft onmiddellijk een beeld.

Keuzes maken

Bezoekers van deze site kunnen deze informatie gebruiken om keuzes te maken die zijn  afgestemd op de persoonlijke behoefte. Een cijfer krijgt inhoud door het persoonlijke verhaal. Een lawaaiige disco zal voor de een reden zijn om de vakantiebestemming te mijden, voor de ander om hem juist te bezoeken.
Voor de restaurants en de accommodaties zijn klantervaringen een middel om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren.

Concept ZorgkaartNederland.n

Het concept van ZorgkaartNederland.nl is niet anders. Cliënten, patiënten, zorgconsumenten delen hun ervaringen met anderen, op het internet. Voor de zorgsector is dit nieuw en misschien ook wat ongemakkelijk. De discussie over transparantie krijgt opeens een andere dimensie.

Persoonlijke ervaringen

De NPCF wil met ZorgkaartNederland.nl de zorg een beetje beter maken. Patiënten  helpen elkaar en zorgaanbieders krijgen feedback op hun dienstverlening. Niet alleen negatief maar vooral positief blijkt uit de rapportcijfers. Het gemiddelde cijfer is een 7,5. Maar vergeet niet de persoonlijke verhaaltjes te lezen. Want soms word je daar warm van, maar soms ook een beetje koud. Persoonlijke ervaringen zeggen uiteindelijk meer dan cijfers. 

‘Geen schandpaal'

‘Geen schandpaal, maar een onafhankelijk en betrouwbaar platform waar patiënten en zorgverleners elkaar kunnen vinden’. Dat is onze ambitie. Om dit waar te maken wordt veel aandacht besteed aan de redactiecode en de redactionele bewaking. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Wij horen graag van u.

Jacqueline Baardman
Manager Keuze Nederlands Patiënten Consumenten Federatie 

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Harriet Messing

3 oktober 2010

Herkenbare reactie vanuit communicatieafdeling van ziekenhuizen. Zie ook mijn artikel Ontevreden patiënten: zorgzeikers of kans? van 20 september jl. http://wp.me/p13LZt-1Y

DCgaWgyGhU

1 maart 2011

RJne6b <a href="http://ghihcfcxfpdh.com/">ghihcfcxfpdh</a>, [url=http://fxrczpmomcle.com/]fxrczpmomcle[/url], [link=http://ltwysohcpgpm.com/]ltwysohcpgpm[/link], http://epiowgnalwug.com/

Top