BLOG

Meer tijd voor de cliënt; just do it!

Meer tijd voor de cliënt; just do it!

In sommige zorginstellingen besteden zorgprofessionals 50 procent (!) van de dag aan administratie. In andere vergelijkbare zorginstellingen besteden zorgprofessionals slechts 20 procent van hun tijd aan administratie.

Hoe dat kan? U raadt het al: verschillende processen in instellingen leiden tot meer of minder papieren rompslomp. Instellingen zijn dus zélf in belangrijke mate verantwoordelijk voor meer of minder bureaucratie.

Verschillen in de poliklinische setting

Bij behandelaren in de GGZ zijn grote verschillen in de cliëntgebonden tijd van 50% tot 80%. Belangrijke oorzaken voor deze verschillen liggen in de organisatie van de polikliniek. Een centrale agendavoering, een goede secretariële ondersteuning, standaarden voor intakegesprekken en het hebben van zorgpaden dragen bij aan een prettige werkomgeving voor professionals, meer tijd voor de cliënt en een betere financiële situatie voor de GGZ-instelling.

Verschillen in de klinische setting

Ook in de kliniek zijn er grote verschillen in de cliëntgebonden tijd van verpleegkundigen en verzorgenden in bijvoorbeeld V&V instellingen. Door het afstemmen van de roosters op de zorgvraag op de afdeling, het meten van het percentage cliëntgebonden tijd en de geleverde kwaliteit per afdeling en hier vervolgens op te sturen zijn stijgingen van 40 procent van de cliëntgebonden tijd voor verpleegkundigen en verzorgenden te behalen.

En de overheid/financiers en toezichthouders dan?

Zijn de zorginstellingen dan de enige die kunnen verbeteren? Nou nee, ook toezichthouders en financiers (zorgverzekeraars, IGZ, NZa, Zichtbare Zorg, etc.) kunnen informatieuitvragen aan instellingen en de bekostiging van de zorg uit de verschillende potjes beter op elkaar afstemmen. Daar is zeker winst te behalen, maar die winst is beperkt in vergelijking met de grote verschillen tussen instellingen.

Niet wachten

Kortom, niet wachten op de oplossingen vanuit Den Haag, Utrecht of elders, maar gewoon zelf aan de slag met het wegnemen van de bureaucratie in uw eigen instelling. Veel bestuurders herkennen dit en zijn er al mee aan de slag, maar het kan nóg beter en bij veel meer instellingen. Dat is goed voor personeel, de cliënt/patiënt en ook voor uw financiële situatie.

Dinsdag 23 november vond het derde evenement van het project Werken aan de Zorg plaats op het hoofdkantoor van CVZ in Diemen. Tijdens deze bijeenkomst werden de resultaten van het onderzoek naar de administratieve lasten in de zorg gepresenteerd. Bovenstaand blog is gemaakt naar aanleiding van het onderzoek en de discussie die tijdens het evenement plaatsvond.

11 Reacties

om een reactie achter te laten

olaf wijman

26 november 2010

inzetten op maximaal 10% van de tijd voor administratie. Of administratieve uren inhuren. Zorgpersoneel heeft over het algemeen weinig op met administratie, zijn hier ook niet in geschoold (doen er te lang over).

26 november 2010

Wat een resultaten, wat een resultaten. De overheid verplicht instellingen eerst om van alles en nog wat vast te leggen, lees stimulering: van de bureaucratie. Elke 5 minuten werk moet verantwoord worden.
En daarna onderzoeken starten die aantonen dat er meer tijd aan de client kan worden besteed (omdat er bezuinigd moet worden). Niet wachten met oplossingen vanuit Den Haag of Utrecht. Hoeven we ons dan ook niet meer aan de bureaucratische regeltjes te houden uit Den Haag of Utrecht?

Groenenberg

26 november 2010

Het is interessant om te weten wat succesvolle organisaties doen om zelf de bureaucratie terug te dringen. Wachten op de overheid is een onbegonnen zaak, de professionals in de zorg raken gedemotiveerd en worden administrateurs in plaats van verzorgenden, verpleegkundigen of dokters. En dan heb ik het nog niet over de geldstromen die wegvloeien naar benodigde administratieve ondersteuning. Ik ga onderzoek doen naar bestaande organisaties die de interne (onderschat die niet) en externe bureaucratie buiten de deur weten te houden. Welke bondgenootschappen sluiten ze, welke risico's nemen ze en wat zegt dat over de besturingsstijl van de organisatie. Wie heeft goede voorbeelden?

gkSlSDkSWOGvHBkQ

28 februari 2011

lWcEm8 <a href="http://ltmpjrjotnum.com/">ltmpjrjotnum</a>, [url=http://lanmgchqeroa.com/]lanmgchqeroa[/url], [link=http://laxrcbghgidm.com/]laxrcbghgidm[/link], http://beidpjfsmkee.com/

XDAGVsjZnaXws

28 februari 2011

3T5VK2 <a href="http://wuyaghsyrnyv.com/">wuyaghsyrnyv</a>, [url=http://ebzpejpasmkl.com/]ebzpejpasmkl[/url], [link=http://megltewjzrkg.com/]megltewjzrkg[/link], http://qmoyrhgpnhys.com/

kGYFYNtaUiFFCNXWAbL

28 februari 2011

bQKC9D <a href="http://jggozgacgamj.com/">jggozgacgamj</a>, [url=http://yztxlwrnvbba.com/]yztxlwrnvbba[/url], [link=http://vhxafekgsjmg.com/]vhxafekgsjmg[/link], http://ksldyapzozyk.com/

XRgcdSBXkGSiMcgVaW

28 februari 2011

M6FnqS <a href="http://bbcwagcaffcj.com/">bbcwagcaffcj</a>, [url=http://ypodwknsdcnc.com/]ypodwknsdcnc[/url], [link=http://hcgffsledwwo.com/]hcgffsledwwo[/link], http://ldbrmdpkllbf.com/

JLgALLwZsKqOyO

1 maart 2011

LX1f9Y <a href="http://dvmrmtjwtbeq.com/">dvmrmtjwtbeq</a>, [url=http://wwoezvzyiofz.com/]wwoezvzyiofz[/url], [link=http://attbcordlrea.com/]attbcordlrea[/link], http://utviayoxfxxi.com/

rbgFkenIFZPqRWRHmtU

1 maart 2011

Lc9hLO <a href="http://wgktjjiyikjc.com/">wgktjjiyikjc</a>, [url=http://gfdbehvdvmlo.com/]gfdbehvdvmlo[/url], [link=http://zzfsijhyprpo.com/]zzfsijhyprpo[/link], http://tntqdciinxxn.com/

KFYfAUuV

1 maart 2011

TUhNl7 <a href="http://gsrbqrwmtevh.com/">gsrbqrwmtevh</a>, [url=http://ozjmzeucspqx.com/]ozjmzeucspqx[/url], [link=http://layiztwkhejc.com/]layiztwkhejc[/link], http://kjhucnlwhmjd.com/

dvMEnGADZPefL

1 maart 2011

E2aAOm <a href="http://mrmjwmyuubbr.com/">mrmjwmyuubbr</a>, [url=http://vkupfmjgjxft.com/]vkupfmjgjxft[/url], [link=http://yqrslkgkzsqo.com/]yqrslkgkzsqo[/link], http://ypprkosyhtmv.com/

Top