BLOG

Q&S = kwaliteit en veiligheid

Q&S = kwaliteit en veiligheid

Het was vroeg opstaan op 4 december, want ik moest tijdig aanwezig zijn op Schiphol voor vertrek naar het National Forum van IHI (Institute of Health Innovation) in Orlando. Een inititatief vanuit de IGZ en de VvAA brengt zo'n vijftig zorgbestuurders, ambtenaren, specialisten en kwaliteitsdeskundigen naar deze belangrijke conferentie.

Verbeteren kwaliteit

Kwaliteit en patiëntveiligheid is een belangrijk item geworden. Morgen al blijkt waarom de IHI al 35 jaar zo'n vooraanstaande rol speelt in het verbeteren van de kwaliteit, de zorgprocessen en het bevorderen van de veiligheid.

In elk geval heeft Rijkswaterstaat vannacht niet stilgezeten. De  A2 ligt er zwart bij, terwijl het toch hard heeft gesneeuwd. De weg is probleemloos te berijden: de kwaliteit van de vijfbaans A2 is hoog en de veiligheid is daarmee gediend.

Vliegtuigprotocollen

Incheck en douane passeren is geen probleem: ieder houdt zich keurig aan de protocollen. Zelfs het boarden gaat snel. Maar dan begint het wachten totdat de sneeuwbui die is losgebarsten en Schiphol lamlegt over is gewaaid. Na ettelijke keurige communicaties vanuit de cockpit - er wordt zelfs medegedeeld dat volgens USA-wetgeving passagiers niet langer dan vier uur tegen hun wil in het vliegtuig mogen worden vastgehouden: "U mag er nog uit!" - volgt de uitgebreide deicing procedure, het keurig wachten op voldoende separatie in het Schiphol luchtruim en tenslotte, na vijf uur wachten, het vertrek.

Alle regels en procedures zijn ook nu weer gevolgd, nergens gebypassed, ondanks de congestie op Schiphol en de onvermijdelijke drang om de aansluitende vluchten te willen halen. Wie schreef ook weer het boek Why hospitals should fly? John Nance die als oud-vlieger maar geen systematische benadering van veiligheid kon ontdekken zoals hij dat dagelijks jarenlang had gepractiseerd. Naar dat land zijn we dus onderweg om te horen welke initiatieven zij binnen de health care hebbengenomen om de kwaliteit en de veiligheid te bevorderen.

Plan B

De aansluitende vlucht werd ruim gemist, maar Delta maakte dat keurig goed, zonder te hoge verwachtingen te scheppen, maar professioneel en met een plan B. Als het niet mocht lukken met de vlucht, dan was alvast het hotel gereserveerd en het nood-nachtsetje uitgereikt. Ongetwijfeld ook volgens een protocol, maar professioneel en met een glimlach gebracht. Ee aantal in het gezelschap werden er stil van....

Jan Aghina

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Jeroen Collette

6 december 2010

Niet te somber, in ziekenhuizen gaat het meestal ook goed. Kan overigens altijd beter, we kunnen ook van anderen leren ja. Maar ik kan zo aantal verhalen schrijven over vliegreizen, die minder positief zijn verlopen qua planning, communicatie en resultaat.

JvIfVlnQRJwzgJ

28 december 2011

Unparalleled accuracy, unequvicoal clarity, and undeniable importance!

NRfFvahXVdL

29 december 2011

RYNLnd , [url=http://zackjpcbchmx.com/]zackjpcbchmx[/url], [link=http://qjdwognlbcim.com/]qjdwognlbcim[/link], http://khfblnklbdrs.com/

Top