BLOG

Arbeidsbesparende innovaties: stoppen met zeiken en zeuren!

Arbeidsbesparende innovaties: stoppen met zeiken en zeuren!

Het gaat mis in de zorg, als we niet slimmer gaan werken. Dit was de boodschap ven het Inspiratiedebat over arbeidsbesparende innovaties dat Vilans en de RVZ deze week organiseerden.

Arbeidsbesparende innovaties

De Raad wijst in zijn recent gelanceerde advies op inhoudelijke oplossingen: zelfmanagement, productvernieuwing, procesinnovatie, technologie en – natuurlijk – Buurtzorg. Op zich allemaal niet nieuw: de Raad en vele anderen hebben eerder op dit probleem en de oplossingen gewezen. Het cruciale punt is: we weten dit wel, maar hoe krijgen we de veranderingen in deze richting voor elkaar? Goede prikkels in het stelsel helpen. Maar ook heb je cultuurverandering en leiderschap nodig, aldus de Raad.

Discussiethema's

De kans is groot dat dit advies veel instemming krijgt en dat er verder niks gebeurt. Er zal vast wel wat debat komen over de vraag of je alle subsidies en financieringsregelingen op één hoop moet gooien en hoe je bestuurders moet af rekenen op hun innovatieresultaten, zoals de Raad voorstelt. Ook zal gesproken worden over de vraag of de scholing van leerlingen en medewerkers wezenlijk moet worden herzien of dat bestuurders en middenmanagers op cursus gestuurd moeten worden om veranderkunde te leren. Meetbare afspraken in de CAO's en sociale innovatie als oplossing, zijn ook mooie discussiethema's.

Maar het rapport zal de werkelijkheid niet veranderen; dat zegt de Raad eigenlijk ook. Het lokaal invoeren van de aanbevelingen is het grote probleem. Het kán wel, het gebeurt ook, maar veel te weinig. De vertaalslag van weten naar doen, daar draait het om. De Raad geeft gelukkig ook aan wat daar bij kan helpen. Wat werkt is leren van praktijkervaringen van collega's en die ervaringen met elkaar delen. Dat geldt voor medewerkers, maar ook voor bestuurders.

Inspiratiedebat

Hoe dat werkt bleek in het  nspiratiedebat van 24 januari. Friesland bestuurder Diana Monissen liet zien hoe zij als verzekeraar preventie en zelfmanagement bevordert. De vraag neemt hierdoor af en dat is het beste arbeidsbesparende principe. De verzekeraar participeert ook in innovaties, die rechtstreeks werk besparen. Daardoor kunnen werkers in de zorg weer doen, waarvoor ze eigenlijk het vak gekozen hebben. Anton Westerlaken schetste hoe strategische allianties met andere ziekenhuizen positief kunnen uitpakken. Niet elkaars talenten wegkopen, maar samen op trekken om de essentiële functies goed uit te voeren en het flexwerk te organiseren. Ook werkt het als medewerkers weer eigenaar worden van hun eigen professionalisering, aldus de Erasmus MC bestuurder: zelf kiezen hoe scholen en bijscholen uitziet. En hij pleitte om te ‘stoppen met zeuren en zeiken over hoe het gaat in de zorg'! Wie wil er in zo'n klaagsector werken? En gelijk heeft hij. Werkers in de zorg zijn meer dan tevreden met hun werk, zo stelde het CBS deze week!

Implementatie-clubjes

Wat we dus nodig hebben zijn routine-implementatie-clubjes, zo werd dat tijdens het debat genoemd. Groepjes van mensen uit de praktijk die met en van elkaar willen leren hoe je dat nou doet: leiderschap, cultuurverandering, innoveren en implementeren. Hoe je deze grote woorden in je dagelijkse doen en laten tot routine kunt verheffen. Vilans, de RVZ en Skipr willen dat faciliteren: wie doet er mee?

Henk Nies
Voorzitter van de raad van bestuur van Vilans, kenniscentrum voor langdurende zorg

5 Reacties

om een reactie achter te laten

Cora Postema

30 januari 2011

Ik draag door empowerment vanuit de patient/mantelzorg kant mijn steentje bij en wil graag praktijkervaringen delen.
De Stichting Partnerzorg coacht mensen die voor hun langdurig zieke of gehandicapte partner zorgen. En een leuke vraag vraag die vorige week langskwam was om een assertiviteitstraining voor mantelzorgers te verzorgen voor een Volksuniversiteit.

Hartelijke groet,
Cora Postema

Veronica van Nederveen

31 januari 2011

Goed bestuur helpt om de gewenste veranderingen eerder en beter te realiseren. Gelukkig zijn er een paar goede voorbeelden. Maar er moeten er veel meer komen.
Leuk als de medewerkers weer mogen praten over noodzakelijke verandering, echter als het bestuur (inclusief managers) achter blijft lopen is het onbegonnen werk. Raden van toezicht wordt wakker.

Annemiek Goris (STG/Health Management Forum)

31 januari 2011

STG/HMF heeft de krachten gebundeld met V&VN om een pioniersnetwerk van ICT verpleegkundigen overeind te houden dat innovatieervaring op de werkvloer op alle door de RVZ aangedragen soorten van arbeidsbesparende technologie omvat. Graag maken we verbinding met Vilans en partners om dit onderwerp in versnelde beweging te krijgen en houden..

XNSFmJITO

28 februari 2011

uOtSK4 <a href="http://kenwkuyiyuji.com/">kenwkuyiyuji</a>, [url=http://rrjyfbbljxil.com/]rrjyfbbljxil[/url], [link=http://sorfvwobgvre.com/]sorfvwobgvre[/link], http://zxpmjvbdymbv.com/

Daniels

21 april 2014

Graag vestig ik uw aandacht op een nieuwe master-opleiding Innovation in Complex Care van Zuyd Hogeschool. Deze tweejarige parttime masteropleiding is bedoeld voor talentvolle vernieuwingsgerichte zorgprofessionals (zorgverleners, stafmedewerkers en leidinggevenden). Men leert hoe je (met anderen) nieuwe ideeën kunt ontwikkelen tot innovatieve concepten, producten of processen binnen de zorg. Denk daarbij aan ondersteuning op afstand, efficiëntere interdisciplinaire en inter-institutionele samenwerking en het gebruik van technologie als sensoren en robotica. Men leert kennis van effectieve zorg en samenwerking, kennis van innovatieprocessen en project- en verandermanagement te koppelen aan kennis van wetenschappelijk onderzoek. Gedurende de opleiding ontwikkelt men netwerken om de actualiteit te volgen en nieuwe ideeën uit te wisselen. Voor meer informatie wendt u zich tot ramon.daniels@zuyd.nl




Top