Over dit event
Ontdek welke bijdrage u kunt leveren aan betekenisvolle en mensgerichte zorg.
Zorg hoort per definitie patiëntgericht te zijn. Maar door het schurende zorgstelsel, arbeidskrapte en regeldruk verliezen we onbedoeld de mens achter de patiënt uit het oog. Wetenschappelijk onderzoek toont echter aan dat mensgerichte zorg leidt tot betere zorg, betere gezondheidsuitkomsten en minder kosten.
Hoe kunt u bijdragen aan betekenisvolle en mensgerichte zorg?
Persoonsgerichte zorg vraagt om een andere manier van denken en handelen en richt zich op het in kaart brengen van de wensen van de patiënt. Wat kunt u als zorgorganisatie doen om betekenisvolle en mensgerichte zorg te bieden en zo de waarde voor de patiënt te vergroten?
Op het Skipr congres Persoonsgerichte zorg delen patiënten én experts vanuit diverse invalshoeken hun kennis en ervaring rondom persoonsgerichte zorg. U gaat naar huis met vernieuwende inzichten en direct toepasbare kennis om de waarde voor de patiënt te vergroten.
Ontdek in één dag:
- De behoeftes en ervaringen van de patiënt en hoe u patiënten meer betrekt
- De 12 succesfactoren van mensgerichte zorg
- De do’s en don’ts van samen beslissen en betere besluitvorming
- De inzichten om data en technologie in te zetten voor mensgerichte zorg
- De tools en leiderschap skills die bijdragen aan betekenisvolle zorg
Informatie
Datum
13 februari 2020
Locatie
Carlton President Hotel, Utrecht
Tarief
- Regulier tarief
- € 449,-
- Vroegboektarief
- € 349,-
Sprekers
Stefanie Veraghtert
Marita Bossers
Dirk Ubbink
Marjolein de Jong
Jorrit Ebben
Jan-Peter Hoogstrate
Haske van Veenendaal
Thomas Timmers
Fenna van Breda
Tim Schuurman
Robert Daverschot
Esther Reenders
Guus Oosterop
Voor wie?
Dit event is geschikt voor professionals in de zorg, die betrokken zijn bij advies en beleid in de zorg en zorgprofessionals.
Uniek aan dit congres
- Leer van patiënten en experts hoe zij persoonsgerichte zorg in de praktijk brengen
- Ontdek de do’s en don’ts van samen beslissen en betere besluitvorming
- Ontdek welke bijdrage u kunt leveren aan betekenisvolle en mensgerichte zorg
- In één dag vanuit verschillende perspectieven inzichten rondom betekenisvolle en mensgerichte zorg
Meer informatie
Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting.
TIP!
Skipr congressen zijn snel uitverkocht. Wacht dus niet te lang met inschrijven.
Op het podium
De beste Skipr sprekers geven tips, praktische tools en voorbeelden waarmee u direct aan de slag kan.
Programma
Met haar master in European Comparative Social Studies en Internationaal Vergelijkende Politiek op zak, haalt Stefanie Veraghtert haar droomjob als jongerenadviseur bij UNESCO binnen. Boordenvol ambitie trekt ze richting Parijs. Agressieve baarmoederhalskanker stuurt haar op 26-jarige leeftijd met een one way ticket keihard terug naar België. Na de behandeling verandert ze haar loopbaan en kiest ervoor met haar sociale onderneming The Big C de focus te gaan leggen op bewustzijn van kwaliteit van leven, ook na een heftige diagnose zoals kanker. Stefanie neemt u op indrukwekkende wijze mee in haar ervaringen en geeft haar visie op mensgerichte zorg.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensgerichte zorg leidt tot betere cultuur in een organisatie, betere zorg, betere gezondheidsuitkomsten en minder kosten!
- Wat zijn de 12 bouwstenen van mensgerichte zorg?
- Hoe wordt mensgerichte zorg onderdeel van uw strategie en wat betekent dit voor uw organisatie en uw cliënt?
- Hoe zorgt u voor een cultuur van continu leren, gedreven door de stem van de cliënt?
Samen beslissen is in opmars in de Nederlandse zorgverlening. Meedenken en meebeslissen vereist niet alleen bewustwording en vaardigheden bij zorgverlener en patiënt, maar ook aanpassingen in de organisatie van zorg. Dirk Ubbink houdt zich al tien jaar bezig met shared decision-making en deelt zijn expertise met u over de volgende onderwerpen:
- Samen beslissen: Weer iets nieuws? Waarom moet dat nu zo nodig?
- Wat hebben zorginstellingen, zorgverleners en patiënten nodig om samen beslissen toe te passen?
- Welke ondersteunde tools voor patiënten en zorgverleners zijn er beschikbaar?
- Wat zijn de do’s en don’ts bij de implementatie van samen beslissen voor persoonsgerichte zorg?
Bestuurder Marjolein de Jong vertelt het verhaal van het Alexander Monro borstkankerziekenhuis. Waarom werkt het Alexander Monro anders dan andere ziekenhuizen? Waarom hebben zij zich gespecialiseerd? Hoe is de organisatie opgebouwd om daadwerkelijk te komen tot patiëntgerichte zorg?
Hoe kun je technologie inzetten om mensen met een beperking zo zelfstandig mogelijk te laten leven? Met die vraag houdt Jorrit Ebben, co-founder van Academy Het Dorp zich bezig. Ook het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) beseft dat implementatie en opschaling van technologieën binnen de zorg nog een grote uitdaging is. Daarom zijn dit najaar veertig zorgorganisaties gestart met het programma ‘Innovatie-impuls’. Ondersteund door adviseurs van Academy Het Dorp gaan zij aan de slag met het onderzoeken en het duurzaam implementeren van technologie. Jorrit deelt zijn ervaring en expertise graag met u.
Samen beslissen is helemaal in. Maar wat is daar bijzonder aan? We nemen toch al besluiten samen met onze patiënten? En als we patiënten goede (uitkomst)informatie geven, dan gaat het samen beslissen bijna vanzelf? Haske van Veenendaal is groot pleitbezorger van samen beslissen en van stimuleringsprogramma’s zoals het Zorginstituut Nederland uitvoert. In deze sessie wordt de toepassing in de praktijk op diverse manieren belicht: theorie, casuïstiek en praktijkverhalen worden benut om de worsteling te beschrijven die kan helpen dat samen beslissen in de spreekkamer realiteit wordt.
Er zijn tal van manieren om patiënten gedurende de verschillende fasen van hun Patient Journey te ondersteunen: van begeleiding bij het samen beslissen tot juist en tijdig medicatiegebruik, van het optimaal voorbereiden op een operatie tot het voor jezelf zorgen na ontslag. Thomas Timmers gaat tijdens zijn presentatie in op kleine, elegante interventies die het leven van de patiënt én de zorgverlener verbeteren op tal van fronten. Niet door het hele ziekenhuis opeens te digitaliseren of onder te dompelen in AI, maar gewoon door kleine, overzichtelijke en kosteneffectieve stapjes te zetten waarmee we de zorg vanaf morgen persoonlijker en beter kunnen maken.
De VBHC-proeftuin Chronische Nierschade: Deze proeftuin is gestart in december 2017. Het zorgteam bestaat uit medewerkers die binnen VUmc betrokken zijn bij de zorg voor patiënten met chronische nierschade, zoals meerdere internist-nefrologen, dialyseverpleegkundigen, diëtisten, maatschappelijk werkers, baliemedewerkers, planningsmedewerkers, et cetera. Ook patiënten zitten aan tafel, waarbij alles samenkomt: de uitgewerkte ‘patient journeys’, uitkomstmaten en inzicht in wat het zorgtraject kost.
Hoe kom je tot de inzet van digitale toepassingen die gewaardeerd én gebruikt worden door patiënten, cliënten, artsen en andere eindgebruikers? Design thinking biedt als methodiek inzichten.
- Wat is Design Thinking?
- Hoe kunt u er praktisch mee aan de slag?
- Hoe werkt u met alle stakeholders, waarbij u het perspectief op de eindgebruiker voortdurend centraal stelt.
De patiënt als klant of als gast? Gastvrijheid begint met klantgericht werken en een klantgerichte cultuur. Maar hoe zorgt u dat alle teams in de zorgketen echt samenwerken en samen de verantwoordelijkheid nemen voor de belangen van de patiënt? Guus Oosterop en Esther Reenders nemen u mee in de stappen die u als leider en als team kunt zetten om te komen tot patiëntgericht samenwerken. In deze praktische workshop wordt u uitgedaagd om een eigen team assessment te maken over ‘klantgerichte cultuur binnen uw afdeling.
Jan-Peter Hoogstrate geeft met energie, praktijkgerichtheid en humor antwoord op de volgende vragen:
- Hoe legt u in een steeds digitalere wereld de focus op het personaliseren van de ‘klantbeleving’?
- Hoe communiceert u van procesniveau naar stijlniveau naar hartniveau?
- Hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers aandacht kunnen besteden aan hun patiënten?
Bent u klaar voor
Persoonsgerichte zorg?
Schrijf u snel en eenvoudig in.
Dit congres is geaccrediteerd door ABAN, cluster 1, 2 en 3 voor 5 punten.
Ontvang de tools en leiderschap skills die bijdragen aan betekenisvolle zorg
Vragen?
Bel 030 – 638 36 38 of mail ons via aanmelder@bsl.nl
Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met dorien.dejong@bsl.nl