Tussen 2015 en 2017 bleef het aantal contacten met de huisartsenpost voor mensen met vreemd of suïcidaal gedrag vrijwel gelijk. Dit blijkt uit cijfers van Nivel Zorgregistraties eerste lijn.
Patiënten met vreemd of suïcidaal gedrag die contact opnamen met de huisartsenpost, kregen in 2017 meestal een telefonisch advies (in 57 procent van de gevallen). De diagnose werd vaak uitgedrukt in een algemene code voor psychische klachten. Veel van deze patiënten hebben vaker contact met de huisartsenpost.
De triagisten, doktersassistenten die op de huisartsenposten werkzaam zijn, noemen de klacht waarmee een patiënt zich meldt een ‘ingangsklacht’. De ingangsklacht die het meest lijkt op verward gedrag is ‘vreemd gedrag of suïcidaal gedrag’. Van de mensen die in 2017 contact opnamen en de ingangsklacht ‘vreemd of suïcidaal gedrag’ kregen toegewezen, had meer dan 41 procent in dat jaar nog minimaal één contact met betrekking tot deze klacht.
Toegenomen aandacht
De aanleiding voor het onderzoek van het Nivel is de toegenomen aandacht voor personen met verward gedrag. Het RIVM publiceerde dit voorjaar een factsheet ‘Verward gedrag nader bekeken: analyse van E33 en E14 meldingen in de politieregistratie’, met informatie over de achtergrond van meldingen van verward gedrag bij de politie. Bovendien verscheen het rapport ‘Op weg naar een persoonsgerichte aanpak’ van het Schakelteam Personen met verward gedrag.