Met een pr-waarde van ruim 3,6 miljoen euro is het Erasmus MC in Rotterdam het ziekenhuis dat het meeste resultaat uit zijn media-inspanningen weet te halen. Qua aantallen berichten voert UMC Utrecht de mediaranglijst aan. Het Langeland ziekenhuis in Zoetermeer krijgt relatief gezien de meeste positieve aandacht.
Eén en ander blijkt uit onderzoek van media monitoring-bureau Clipit naar de berichtgeving in de verschillende over Nederlandse ziekenhuizen. Van maart tot mei analyseerde Clipit alle online-, print-, radio- en tv-vernoemingen van veertig Nederlandse ziekenhuizen. In totaal werden bijna 90 duizend berichten geanalyseerd.
Expertrol
Traditiegetrouw domineren de academische ziekenhuizen de media, zowel in PR-waarde als in aantallen berichten. Het Erasmus MC behaalt volgens de berekening van Clipit de meest waardevolle media-aandacht, doordat het zichzelf nadrukkelijk weet te prolifereren als centrum van expertise. Chirurgen en hoogleraren van het Erasmus worden veelvuldig gevraagd om een reactie op belangrijke ontwikkelingen in de zorg, zoals het DNA-paspoort, het verschil tussen mannen en vrouwen in de zorg en hartafwijkingen bij jonge kinderen. Na het Erasmus halen respectievelijk het VUmc en UMC Utrecht de hoogste pr-waarde.
Incidenten
Met ruim 8700 berichten in twee maanden is UMC Utrecht het ziekenhuis dat in de onderzoeksperiode het meeste genoemd is in de media. Vanwege de publieke ophef over enkele dodelijke incidenten binnen het ziekenhuis zijn deze berichten overwegend negatief (54 procent). Zembla besteedde begin maart aandacht aan misstanden in het UMC Utrecht, wat een stroom aan negatieve reacties los maakt op met name social media. Na de onder verscherpte toezichtstelling door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in april brandde de discussie opnieuw los. Na het UMC Utrecht kwamen Radboud UMC en UMC Groningen het meest in de publiciteit.
Over het algemeen is Nederland de ziekenhuizen goedgezind: 62 procent van alle berichten is positief. Relatief het meest positief in het nieuws is het LangeLand Ziekenhuis (94 procent positief). Een belangrijke trigger voor positieve aandacht blijken de open dagen in het kader van de week van Zorg en Welzijn in maart blijken. Nummer drie Meander MC in Amersfoort wist dankzij het winnen van prestigieuze prijs voor beste nieuwbouwproject veel positief sentiment te genereren.