gw-trends 1/2014 Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
HR-professionals zetten sociale media met name in voor persoonlijke doeleinden. Op zakelijk vlak blijft de inzet van sociale media vooral beperkt tot het screenen van sollicitanten, het werven van nieuwe medewerkers en employer branding.
Teneinde in kaart te brengen of, hoe en waarvoor HR-professionals sociale media inzetten is eind 2013 de #HRsocialSurvey uitgezet. HR-professionals gebruiken zelf sociale media veelvuldig. Vooral Linkedin, Facebook en Twitter blijken favoriet. Zo geven alle ondervraagde HR-professionals aan LinkedIn te gebruiken. De ‘zakelijke’ inzet echter van sociale media blijft ver achter bij het individuele gebruik.
Beperkt
Niet alleen wordt er dan veel minder gebruik gemaakt van sociale media, ook de gebieden waarop het toegepast wordt blijken beperkt. Sociale media worden vooral ingezet voor het screenen van sollicitanten, het werven van nieuwe medewerkers en arbeidsmarktcommunicatie.
Geen integraal onderdeel
het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers, HR-communicatie, Personal Development, e-Learning, Community Based Learning en Verandermanagement worden sociale media nog niet ingezet. Het is volgens de respondenten dan ook nog geen integraal onderdeel van het HR beleid. Tevens ontbreken budget en doelstellingen voor het inzetten van sociale media bij tweederde van de organisaties.
Inzicht
Onderzoekers Diana Russo en Inge Beckers concluderen dat “het matige gebruik bij HR dus niet (alleen) een kwestie is van gebrek aan social media kennis en vaardigheden, maar eerder een gebrek aan inzicht met betrekking tot mogelijkheden, nut en toepasbaarheid van social media in het HR vakgebied.”
—
Meer weten over human resource management (hrm) en management development in de zorg? Via Skipr hrm blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op dit gebied.