De risico’s voor de patiëntenzorg die ontstaan door slechte informatie-uitwisseling kunnen niet automatisch worden opgelost door ICT. Eerst moet de basis in orde zijn. Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg in haar jaarlijkse rapport ‘De Staat van de Gezondheidszorg’ dat maandag 24 oktober is uitgebracht.
Zorgbrede normen
De inspectie roept het zorgveld op tot het maken van zorgbrede normen en standaarden over welke informatie voor wie beschikbaar moet zijn, op welke manier deze wordt opgeslagen, in welke terminologie, en hoe de uitwisseling van deze informatie geautomatiseerd met ICT moet plaatsvinden. Om dit tijdig te realiseren, adviseert de inspectie de minister van VWS hiervoor een commissie of task force in te stellen met gezag en draagvlak in het veld.
Risico’s
De inspectie onderzocht voor haar jaarlijkse rapport ‘De Staat van de Gezondheidszorg’ de relatie tussen risico’s in de zorg veroorzaakt door problemen met informatie-uitwisseling en de rol van ICT daarbij. Voor er een oplossing komt die de risico’s van gebrekkige informatie-uitwisseling tussen zorgverleners en instellingen uitbant, moeten volgens de IGZ eerst duidelijke afspraken worden gemaakt over welke informatie relevant is. Als deze afspraken er zijn, moeten er verder afspraken komen over het opslaan en delen van de informatie via ICT-systemen.
Dossiervoering
Volgens de inspectie is de dossiervoering in veel zorginstellingen al langere tijd onder de maat. “Dossiers van patiënten zijn vaak niet actueel, niet compleet en bevatten lang niet altijd de informatie die voor zorgprofessionals van belang is. Binnen een instelling is de informatie over een patiënt vaak versnipperd opgeslagen in verschillende systemen die niet met elkaar kunnen communiceren. Bij vergelijking komt de informatie bovendien niet altijd overeen. Dat levert risico op voor de patiënt.” De inspectie vindt dat er één dossier per patiënt zou moeten zijn waar iedereen in werkt, omdat dit de kans op fouten een stuk kleiner zou maken. Ook zouden patiënten volgens de IGZ zonder belemmeringen zijn of haar patiëntendossier online moeten kunnen inzien.
Informatie-uitwisseling
De informatie-uitwisseling tussen eerste lijn, ziekenhuizen en verpleeghuizen en ggz verloopt vaak slecht, stelt de inspectie. Dit geldt ook voor de informatie-uitwisseling bij patiënten die na een opname in een ziekenhuis of ggz-instelling naar huis gaan voor nazorg of palliatieve zorg. “Er zijn geen afspraken over welke informatie relevant is en de elektronische systemen van instellingen kunnen meestal niet met elkaar communiceren.”