Doelmatigheid én kwaliteit zijn woorden die zo vaak worden gebruikt dat de waarde ervan ons soms even ontglipt. Want waar gaat het om? Ziekenhuizen die voorop lopen in efficiënte bedrijfsvoering en excellente patiëntenzorg merken dat in hun marktaandeel en in hun regionale en landelijke uitstraling. Dus een kwalitatief goed product, met winstmarge voor de producent werkt. Dat klink logisch en is het ook. Dat dat samen kan, ook in de zorg, bewijzen vele projecten voor ligduurverkorting.
Geen overbodige ligdagen
Het ziekenhuis wil zo veel mogelijk ligdagen voorkomen die geen medische noodzaak hebben. Dat is prettiger voor de patiënt, het bekort de wachtlijsten en bespaart kosten. Plexus ondersteunt daarbij. Dat gebeurt middels de methode TOC (Theory of Constraints, ofwel Theorie van Knelpunten). De naam van deze bedrijfsprocessentheorie geeft aan waar het project om draait: obstakels opheffen in de keten van zorg. Dit gebeurt onder meer met een online tool die ook voor de iPad beschikbaar is. Hierin wordt bij binnenkomst van iedere patiënt een verwachte ontslagdatum vastgesteld die op basis van de conditie van de patiënt en de ingreep normaalgesproken reëel is. Middels een stoplichtmethode wordt de verpleging erop attent gemaakt wanneer iemand naar huis kan, dat optimaliseert de logistiek én brengt knelpunten naar boven. Het reduceert de ligduur, daarbij is minimaal 20% haalbaar.
Snel naar huis ís geen kwaliteit..
Een veel gehoord argument als het om ligduurverkorting gaat is dat mensen via de draaideur weer het ziekenhuis inkomen. Wat voorop staat is dat de medisch specialist ‘de baas’ blijft. Die bepaalt wanneer iemand naar huis kan. Dat betekent niet dat het logistieke proces niet beter kan. ‘Wat ons onderscheidt van andere bureaus is dat wij ook zorginhoudelijk advies kunnen geven indien gewenst, bijvoorbeeld over nieuwe richtlijnen in de zorg. We monitoren altijd de heropnames en we zien die in onze projecten niet stijgen. In tegenstelling tot wat de eerste reactie van velen is, zorgt ligduurverkorting dus juist óók voor kwaliteitsverhoging’, in logistiek en inhoud, aldus Erik-Jan Vlieger, partner bij Plexus.
We weten wel waar het aan ligt
Dat is ook zo. Maar waarom gebeurt daar nog niet altijd wat mee? Peter Draaisma (RvB IJssellend Ziekenhuis): ‘We zijn in het IJsselland Ziekenhuis zeer actief bezig met ligduurverkorting bij handhaving van de kwaliteit van de geleverde zorg. Dat een externe partij (Plexus) ons hierbij ondersteunt, wordt niet vanzelfsprekend door iedereen als noodzakelijk gezien. De eerste reactie is toch vaak dat we de oorzaken van vertragingen allemaal wel kennen. Echter: ingeslepen patronen veroorzaken juist dat hardnekkige oorzaken van vertragingen niet worden opgelost en expertise van buiten, opgedaan in andere ziekenhuizen, nuttig is om een blijvende nieuwe werkwijze te realiseren waarbij die problemen wel zijn opgelost. Ik zie het juist zo dat het een onderschatting van de in den lande bekende expertise is, als je adviseurs buiten de deur houdt. Daar kun je als ziekenhuis juist je voordeel mee doen en je nog verder ontwikkelen’.
Een gezamenlijk veranderproces
Wat het mooie is aan deze methode is dat zorgverleners intern gestimuleerd worden elkaar aan te spreken wanneer dingen niet lijken te kunnen. ‘Er blijkt vaak meer mogelijk dan je denkt. Dat is overigens niet altijd makkelijk, maar op de afdelingen waar afdelingshoofden, teamleiders en verpleging het actief oppakken met de artsen, zie je het resultaat direct terug in de cijfers’, aldus Emmeline Kunst, adviseur en projectleider TOC. De eerste verbeteringen zijn zichtbaar binnen drie maanden. Voor de totale geborgde verandering en verbetering moet je één tot twee jaar rekenen.
Contact of meer informatie?
Erik-Jan Vlieger, partner Plexus
e-mail: vlieger@plexus.nl
telefoon: 0655392678