Met een winst van bijna 7 miljoen euro presenteert het Martini Ziekenhuis in Groningen als eerste ziekenhuis de jaarcijfers over 2011.
De winst is minder hoog dan in 2010, maar daar staat tegenover dat het eigen vermogen van het ziekenhuis sneller toegenomen is dan gepland, laat het Martini in een persbericht weten. “Met een solvabiliteit van 14,8 procent mogen we ons nu met recht een gezond bedrijf noemen”, constateert een tevreden bestuursvoorzitter Hans Feenstra. “De komende jaren kenmerken zich door de nodige onzekerheden, waardoor een stevige reservepositie nodig is. Zo weten we nog niet wat voor ons de financiële resultaten van de nieuwe DOT[ii]-systematiek zijn.”
Tevreden patiënten
Naast goede financiële resultaten heeft het Martini het in 2011 ook goed gedaan op het gebied van patiëntenzorg. Het aantal poliklinische als opgenomen patiënten is gestegen. Uit de resultaten van de Consumer Quality Index blijkt daarnaast dat deze patiënten de zorg in het Martini met een ruime 8 waarderen. Bovendien zou 95 procent van de respondenten deze zorg bij vrienden en familie aanbevelen.
Speerpunten
De afgelopen periode is in het ziekenhuis een strategisch plan voor de periode tot 2016 ontwikkeld. Speerpunten hierin zijn samenwerking, zowel binnen het ziekenhuis als met andere ziekenhuizen en in de keten. Ook maakt het Martini werk van digitale patiëntencommunities en e-health.
Deadline
Ziekenhuizen en andere zorginstellingen zijn verplicht om hun jaarresultaten voor 1 juni openbaar te maken. Hoewel dit in vergelijking met het bedrijfsleven een royale termijn is, wist vorig jaar een kwart van de zorginstellingen deze deadline niet te halen.