Patiëntenenquêtes over goede en slechte zorg zeggen weinig tot niets over de kwaliteit van zorg. Dat stelt bestuursvoorzitter Willem Geerlings van Medisch Centrum Haaglanden in een interview in Nefarma&.
Reputatie
“Enquêtes onder patiënten over goede en slechte zorg hebben weinig te maken met uitkomstenonderzoek”, aldus Geerlings in het tijdschrift van de farmaceutische branchevereniging Nefarma. “Het is reputatiemeting.”
Simplificering
Geerlings is bezorgd dat door de patiëntenenquêtes randzaken teveel op de voorgrond treden, terwijl de vraag onbeantwoord blijft hoe kwaliteit van zorg nu eigenlijk wel gemeten kan worden. “Kwaliteit van zorg mag je niet simplificeren en dat gebeurt wel”, aldus Geerlings. “Ik verzet me tegen de hospital standard mortality rate: de methode deugt niet, de uitkomsten kloppen niet. Heel andere factoren zijn zeker zo belangrijk: geografie, bevolkingsdichtheid. We moeten veel meer doen aan verwachtingsmanagement.”
Dokters
Geerlings is er van overtuigd dat kwaliteitsmetingen net zo min aan dokters als aan patiënten kunnen worden overgelaten. “Als je het dokters onderling laat regelen, lukt het niet”, zegt Geerlings.