Steeds meer mensen verdwalen in het nieuwe zorgsysteem. Bij belangenorganisaties als de patiëntenfederatie NPCF, Ieder(in) en de Ouderen Ombudsman komen veel klachten binnen over slecht geïnformeerde medewerkers van helpdesks, onterechte doorverwijzingen, tijdrovende belrondes, onvindbare zorgdossiers en toegenomen formulierenstromen. Dat meldt de NOS zaterdag.
Sinds 1 januari zijn zorgverzekeraars, gemeenten en het Rijk ieder verantwoordelijk voor een deel van de zorg. Voor veel mensen is het niet meteen duidelijk waar ze moeten aankloppen voor zorg. Als ze niet meteen goed zitten worden ze vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd. De beloofde hulp voor cliënten bij de administratieve rompslomp komt in de meeste gemeenten niet van de grond, zien de belangenorganisaties. Een beeld dat MEE Nederland, die deze ondersteuning in de meeste gemeenten levert, bevestigt.
Het Juiste Loket
Er is een meldpunt voor mensen die op zoek zijn naar de juiste zorg, ‘Het Juiste Loket’, maar ook dat wordt niet gevonden, omdat mensen niet van het bestaan ervan weten. Per Saldo en Ieder(in) willen dat meldpunt de komende tijd meer bekendheid geven, aldus de NOS.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) denkt dat de bureaucratie nu tijdelijk toeneemt, maar dat die op termijn weer moet afnemen. Ze benadrukt dat gemeenten en andere instanties hard werken om dat doel te bereiken.
Een woordvoerder van het ministerie van VWS laat weten dat veel verschillende organisaties de taak hebben om mensen te informeren. Er is een publiekscampagne, een informatiepunt met gratis telefoonnummer, een algemene informatiefolder bij huisartsen en apotheken en een mobiele vraagbaak. Ook zijn er twee websites en hebben cliëntenorganisaties via bijeenkomsten, websites en informatiebulletins hun cliënten kunnen informeren.
De woordvoerder wijst er ook op dat “het merendeel van de mensen via de huisarts met de zorg in aanraking komt”.