• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 3

  1. Anja Trommelen

    Alle problemen goed verwoord in één artikel dus nu is eerst de werkgever aan zet! Communicatie met iedere werknemer over haar of zijn wensen is stap 1. Blijf het exit gesprek voor; zorg dat de mensen binnen blijven en biedt kansen en mogelijkheden door bijvoorbeeld bijscholing

  2. Dick Koenis

    Goed verwoord!
    En HRM: flexibiliteit is niet ‘even op een andere afdeling werken’. Flexibiliteit is die diensten kiezen die ik graag wil hebben. Deze diensten op die afdeling voor deze week en die diensten op afdeling B een andere week. En vandaag eventueel nog een late dienst als die aangeboden wordt. Precies zoals uitzendbureaus nu ook hun flexers inzetten.
    Niet uitvoerbaar? Voorstel: geef mensen die vast willen werken op een afdeling een aanvulling van takenpakket én FWG indeling waarin dagelijkse aansturing van de nieuwe ‘flexers’ onderdeel van uitmaakt. De praktijk is nu al dat vaste medewerkers vaak met die extra taak opgescheept worden, ze worden er alleen nog niet voor betaald.

  3. Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

    In lijn met Anja, maar dan eerder en structureel: een relatie tussen leidinggevende en medewerker moet er standaard uit bestaan dat je permanent van elkaar weet of wensen en verwachtingen stroken. Dus maximaal een week daarover uit contact is al een gemiste kans.

    Die relatie voorziet erin dat leidinggevenden tijdig in gesprek kunnen met medewerkers over mogelijkheden en onmogelijkheden om taken en tijden aan te passen en in een markt waarin er een tekort aan medewerkers is, moet je net zo lang doorgaan tot je de medewerkers behoud ipv ze duur in te moeten kopen. Als je dat moet doen, heb je je huiswerk zelf onvoldoende gemaakt.

    Dus niet pas bij een exit-gesprek, maar met een antenne bij de leidinggevende, om dagelijks open te staan voor wensen/problemen van de medewerker om maximaal binnen een week een gesprek hierover te voeren, als dat aan de orde komt. Zo simpel en basaal is leidinggeven in dit opzicht.